Reply To: Överträning – Börjar det inte bli lite överdrivet?

Home Forums Allmänt om gymträning Överträning – Börjar det inte bli lite överdrivet? Reply To: Överträning – Börjar det inte bli lite överdrivet?

#868490
Mats J wrote:
Jag drev överträningen riktigt långt. Det slutade med att jag var helt super utbränd, och då menar jag utbränd. Kunde inte jobba, kunde inte göra något alls. Gick jag uppför en trapp fick jag obehag i bröstet och hjärklappning, kallsvettning, ångest, panikänslor. Forsatte trots det att träna sjukt hårt, träningen var ett tvång. Efter varje pass mådde jag så jävligt att jag trode på fullt alvar att jag skulle dö. Tror jag var in på akuten 5-6 gånger med svåra bröstsmärtor i tron att det var hjärtinfarkt eller något sådant. Kunde inte sova, totalt likgiltig för allt, sjuk huvudvärk, feberkänsla, yrsel, illamående, hemsk ångest, dödsångest, ja listan kan göras hur lång som helst. Slutade med att tricepsfästet gick av, och hade det inte gjort det skulle jag nog ha tränat ihjäl mig. Detta är snart två år sedan och fortfarande mår jag helt jävligt varje dag. Och anstränger jag mig det minsta svarar kroppen direkt med ångest och obehag.

Jag var extremt noga med maten, sömnen och hade inget stressigt liv i övrigt, tränade ca 4 pass veckan á 1 timme per pass och 4-10 set per muskelgrupp. Körde varje set tils jag var nära eller precis till failur.

Det som jag tror var orsaken var min mentala inställning, jag tränade inte. Jag var i krig varje pass. Se Benidikt Magnusson laddning inför hans rekordlyft i marklyft, exakt så laddade jag inför varje set i varje pass. Blev för hård belastning på CNS helt enkelt, gick bra under många år men till slut gick det bara inte längre..

Detta är ett praktexempel på överträning. Gissar att det inte är alltför många som hamnat i detta tillstånd. Det de flesta tror är överträning är något helt annat, som är en naturlig följd av att man tagit i en smula.

Hoppas att det ger med sig hur som helst även om det troligen kommer att ta tid. Lycka till!