handdator

Visa fullständig version : Vad är rätt, vad anser ni byggare?

Hårige_Zlatko
2006-09-14, 18:19
Tjenare alla Colemannar och Arnoldar! Tänkte höra ett par grejer med er. Jag lånade en bok för ett tag sedan som behandlade lite av varje gällande styrkelyft, tyngdlyftning och kroppsbygge. Intressant läsning! Igår så talade jag med en tränare på gymet, och nej, jag tränar inte på ett "discogym", jag förklarade för honom att jag har stagnerat i bänkpress. Han tyckte jag skulle lägga mig på rätt få repsantal 4-6 och ibland till och med ända ner till tre och rätt många set. Och sedan, efter ett par månader, innan skaderisken blir för stor så gå upp lite i repsantal. Kör ni också så eller? Och enligt MAX-OT så är det BARA 4-6 som gäller. Men enligt min bok så stod det att det ultimata för en byggare ligger mellan 6-12 reps. Stämmer det egentligen? För jag menar, kan man säga att det finns nåt ultimat för alla? Grejen är ju att om man kör tungt i bänken är det risk att man råkar koppla in latsimuss och axlar? Alla säger olika liksom. MEN, VIKTIGT! Jag får mer träningsverk av fler reps, tränaren sade att det inte alls betyder att man får mer tillväxt av träningsverk! Jag trodde att man hade slitit ur muskeln mer då, gjort sönder mer muskelfibrer då och att det blir bättre tillväxt, men det är skumt!

Föresten, ger inte snedbänk snyggare muskler än vanlig planbänk, kan man satsa mer på det istället? För jag vill inte ha de där hängiga musklerna om ni fattar. Tacksam för lite råd och tips! Må gott!

Melin
2006-09-14, 18:32
Grejen är ju att om man kör tungt i bänken är det risk att man råkar koppla in latsimuss och axlar? Alla säger olika liksom.

Föresten, ger inte snedbänk snyggare muskler än vanlig planbänk, kan man satsa mer på det istället? För jag vill inte ha de där hängiga musklerna om ni fattar. Tacksam för lite råd och tips! Må gott!

Whut? Latissimus vid bänkpress?:blink:

Börja fixa till hur du äter och tränar innan du funderar på "hurdana muskler" du vill ha (som du ändå inte kan göra ngnting åt) ;)

Helt seriöst Zlatko så tror jag du bara driver med oss.
Gör du inte det så: www.google.se eller "sök" ;)

Per Grunditz
2006-09-14, 18:37

Jag hade en polare som envist bara körde snedbänk och det började till sist se konstigt ut. Efter att han arbetat upp nedre delen såg det väldigt bra ut, men om jag med pistol mot skallen var tvungen att välja skulle jag nog välja snedbänk faktiskt. Ser lite hängigt ut om man bara kör plan, men det kan också vara en genetisk grej, att vissa har lätt för övre, andra nedre osv..

johfel
2006-09-14, 18:54
Det här är vettigt tycker jag:

http://www.hypertrophy-specific.com/hst_index.html

Hårige_Zlatko
2006-09-14, 20:15
Själv försöker jag med lite variation, men som MAX OT, att bara 4-6 är rätt, det vete fan. Många kör väl på 8-10. Många här som gör det?

supermouse
2006-09-14, 20:43
Ska man göra en bröst övning så är det sned bänk.

lightning
2006-09-14, 20:55
först är du byggare eller styrkelyftare eller vafan är du?

Är du byggare så är styrkan inget att bry sig om (fast det är kul) då du tränar bodybuilding.

som byggare: brösta upp,skjut iihop skulderbladena och reppa på den vikt du klarar av.

vill du bli stark och allt sånt och kunna lyfta mycket så lär dig teknik så som brygga och träna på sådant vis

Hårige_Zlatko
2006-09-14, 21:23
först är du byggare eller styrkelyftare eller vafan är du?

Är du byggare så är styrkan inget att bry sig om (fast det är kul) då du tränar bodybuilding.

som byggare: brösta upp,skjut iihop skulderbladena och reppa på den vikt du klarar av.

vill du bli stark och allt sånt och kunna lyfta mycket så lär dig teknik så som brygga och träna på sådant vis

Alltså jag vill öka i volym först och främst. Styrkan kommer med såklart, men på andra plats. Men är 4-6 rep bra för volym? Eller ska man köra mer? ÄR träningsverk bra eller?

Benjamin
2006-09-14, 22:06
Alltså jag vill öka i volym först och främst. Styrkan kommer med såklart, men på andra plats. Men är 4-6 rep bra för volym? Eller ska man köra mer? ÄR träningsverk bra eller?

Satsar du på Strykan: Korta pass (30-40 min) 4-6 reps så lär du öka ganska snabbt i styrka ( tar upp det som fungerade på mig)

Edit: Max-OT typ av träning

Hårige_Zlatko
2006-09-14, 22:29
Satsar du på Strykan: Korta pass (30-40 min) 4-6 reps så lär du öka ganska snabbt i styrka ( tar upp det som fungerade på mig)

Edit: Max-OT typ av träning

Det är för styrkan alltså. Men volym då? Fler repetioner och längre pass va?

primo
2006-09-14, 22:36
Jepp! Detta gäller iallafall för mig, växer bäst på relativt höga repsantal runt 10-15.

Hårige_Zlatko
2006-09-14, 22:47
Jepp! Detta gäller iallafall för mig, växer bäst på relativt höga repsantal runt 10-15.

Ska ta upp det med tränaren! För det är så jag också har fattat det, att 4-6 reps är för lite för att bygga massa på. 8-10 tycker jag låter mer som volymbygge. Man får mer kontakt med musklerna tycker jag och det är ju viktigt. Och mer träningsverk :)

Benjamin
2006-09-14, 22:58
Ska ta upp det med tränaren! För det är så jag också har fattat det, att 4-6 reps är för lite för att bygga massa på. 8-10 tycker jag låter mer som volymbygge. Man får mer kontakt med musklerna tycker jag och det är ju viktigt. Och mer träningsverk :)

Träningsvärket har inget med saken att göra.
S
en får du också tänka så här, stora vikter = stor muskel (stora vikter och korrekt utförande).
Hur ofta ser du någon som bänkar 200 kg som har en liten bröstkorg, altså med styrkan så kommer volymen.

Hårige_Zlatko
2006-09-15, 00:08
Träningsvärket har inget med saken att göra.
S
en får du också tänka så här, stora vikter = stor muskel (stora vikter och korrekt utförande).
Hur ofta ser du någon som bänkar 200 kg som har en liten bröstkorg, altså med styrkan så kommer volymen.

Jo alltså, kan man inte göra som så att man ett par månader kör färre reps och tyngre, sedan lättare och fler reps och hålla på så? Då får man ju variation?

Salus
2006-09-15, 00:24
Whut? Latissimus vid bänkpress?:blink:

Börja fixa till hur du äter och tränar innan du funderar på "hurdana muskler" du vill ha (som du ändå inte kan göra ngnting åt) ;)

Helt seriöst Zlatko så tror jag du bara driver med oss.
Gör du inte det så: www.google.se eller "sök" ;)

Klart man kopplar in latisimus i bänk.

Hänvisar till den enda anatomiboken jag äger; "second editon, strength training anatomy" - Frederic Delavier.

Benjamin
2006-09-15, 09:08
Jo alltså, kan man inte göra som så att man ett par månader kör färre reps och tyngre, sedan lättare och fler reps och hålla på så? Då får man ju variation?

Och så får du bättre koll på vilket typ av program din kropp svarar bäst på, det är bara att testa sig fram.

Alla fungerar olika

Jacksatan
2006-09-15, 09:24

Det är klart att du kan periodisera, det är ingen dum idé alls.
Sen är det så att 8reps bygger mer volym än 4reps då det attackerar en liten annan typ av muskelfibrer också. Hur stor skillnaden är vet jag dock inte, och precis som benjamin säger så bygger man såklart mkt volym på att köra 4reppare också.

Hårige_Zlatko
2006-09-15, 09:55
Det är klart att du kan periodisera, det är ingen dum idé alls.
Sen är det så att 8reps bygger mer volym än 4reps då det attackerar en liten annan typ av muskelfibrer också. Hur stor skillnaden är vet jag dock inte, och precis som benjamin säger så bygger man såklart mkt volym på att köra 4reppare också.

Ja, lite variation tror jag är bra för att förebygga skador och stagnation, men det är bara mina teorier. På nåt vis tror jag att min kropp vrar bättre på lite högre repsantal än lägre faktiskt. Kan vara inbillning, men jag tror det. Nåt pucko sade att man inte bygger nånting på ens sexor, men där går till och med min gräns. Klart man bygger på få reps med. Men kanske, precis som du skriver, mer på högre reps. Och dessutom, skaderisken minskar! :)