Visa fullständig version : Ta sig till gymmet, 16åring in need of help
Tjenatjena!
Nu är det färdigt slappat för min del, har slutat både badmintonen och fotbollen för ca 1 år sen och nu sitter jag främst och slappar framför datorn/tvn. Men nu är det slut med sådant och tänkte väl att jag skulle försöka ta mig till gymmet men de vore självklart bra med lite tips och hjälp inför detta så man slipper göra bort sig :innocent:
Jag tänkte då klämma in 4 dagar i veckan som jag går på gym, som sagt jag har spelat både badminton och fotboll rätt länge. Höll även på med lite styrke träning, ca 3 dagar i veckan i 6 månader men det var på farsans jobbs gym och dit är det en ren plåga att ta sig.. Så jag tänkte väl börja på ett riktigt gym och för att inte skämma ut mig så behöver jag lite vägledning. :)
Jag kan ganska så många basic övningar men har problem med att klämma in alla muskelgrupper på 4 dagar, hade tänkt åtminstone 3-4 övningar på varje muskelgrupp, är det rimligt tkr ni? Skulle vara jätteschysst om nån kunde lägga upp ett schema som man kan följa nån månad framöver. Vill ju självklart ha lite resultat också men börjar väl hyffsat lugnt och trappar sedan upp och kör lite mer hardcore efter ett tag :)
Jag bor i Sundsvall och om det möjligtvis skulle kika in någon sundsvallsbo här så undrar jag om ni vet något gym som är bra och inte alltför dyrt.
vasslefranmjolk
2009-12-08, 21:19
2x10 knäböj
2x10 bänkpress
2x10 marklyft
2x10 hantelrodd/skivstångsrodd
2x10 millitärpress/hantelpress
2x10 latsdrag
Börja t.ex. något liknande(baserat på basövningar) 3 gånger/vecka. Skynda långsamt! Be den trevligaste lokala gymräven om hjälp med teknik.
Vilka dagar tänkte du träna? :P kan vara smart o säga så man vet hur mkt vila du får:)
Dag1:
Rygg, biceps
Dag2:
Bröst, mage
Dag3:
Ben
Dag4:
axlar, triceps
Sen kan du ju köra vila emellan också:P
Du kan ju ändra i det schemat typ byta dagar på 2:an och 4:an eller 1an och 3an men försök köra så att du inte kör rygg dag1 och typ ben dag2. Eller axlar, triceps och bröst dagen efter:)
Eva-Lotta
2009-12-10, 10:16
2x10 tyckte du var en bra idé och bara basövningar?
Hur kommer det sig?
Han ska precis börja styrketräna och är 16 år...
Jag tycker det du skriver själv är en mycket bra idé Erik. Ta det lugnt i början för att få in rätt teknik som håller i många år, jag har sett alltför många unga killar som bara vill lyfta tungt och har helt fel teknik för att stila sig.
Då är det mycket svårare att få in rätt teknik sen om någon påpekar att man är ute och cyklar. Killarna/tjejerna brukar bli lite knäckta av att de tar mindre vikter med rätt teknik sen när de ska rätta till det dom gjort galet.
Gör rätt från början så du slipper "gör om, gör rätt"
Jag föreslår att du snickrar ihop ett program själv och sen ber du någon kika på det, tex någon som jobbar på gymmet, det är deras jobb att hjälpa, det brukar alltid finnas någon stryrketräningsinstruktör som kan kika på det åt dig om du förklarar din situation. Där skapar du en kontakt om du vill ha hjälp med någon i framtiden, du får möjligtvis också lite tankar kring hur du kan tänka när du lägger upp ett schema (om du frågar hur man ska tänka) Du lär dig mindre om någon annan gör ett schema åt dig. Sen kan det vara bra att ha ett lite lättare schema i början för att låta kroppen och huvudet komma in i det hela.
Sen kanske det finns någon bland hantlarna som ser grym ut, men det är inte säkert att den personen är utbildad el har bra koll på läget för det, ta reda på vem det är du pratar med.
Lycka till.
2x10 knäböj
2x10 bänkpress
2x10 marklyft
2x10 hantelrodd/skivstångsrodd
2x10 millitärpress/hantelpress
2x10 latsdrag
Börja t.ex. något liknande(baserat på basövningar) 3 gånger/vecka. Skynda långsamt! Be den trevligaste lokala gymräven om hjälp med teknik.
malawiglenn
2009-12-10, 10:56
2x10 tyckte du var en bra idé och bara basövningar?
Hur kommer det sig?
Han ska precis börja styrketräna och är 16 år...
Jag tycker det du skriver själv är en mycket bra idé Erik. Ta det lugnt i början för att få in rätt teknik som håller i många år, jag har sett alltför många unga killar som bara vill lyfta tungt och har helt fel teknik för att stila sig.
Då är det mycket svårare att få in rätt teknik sen om någon påpekar att man är ute och cyklar. Killarna/tjejerna brukar bli lite knäckta av att de tar mindre vikter med rätt teknik sen när de ska rätta till det dom gjort galet.
Gör rätt från början så du slipper "gör om, gör rätt"
Jag föreslår att du snickrar ihop ett program själv och sen ber du någon kika på det, tex någon som jobbar på gymmet, det är deras jobb att hjälpa, det brukar alltid finnas någon stryrketräningsinstruktör som kan kika på det åt dig om du förklarar din situation. Där skapar du en kontakt om du vill ha hjälp med någon i framtiden, du får möjligtvis också lite tankar kring hur du kan tänka när du lägger upp ett schema (om du frågar hur man ska tänka) Du lär dig mindre om någon annan gör ett schema åt dig. Sen kan det vara bra att ha ett lite lättare schema i början för att låta kroppen och huvudet komma in i det hela.
Sen kanske det finns någon bland hantlarna som ser grym ut, men det är inte säkert att den personen är utbildad el har bra koll på läget för det, ta reda på vem det är du pratar med.
Lycka till.
klart som korvspad man ska köra basövningar direkt!!
Eva-Lotta
2009-12-10, 15:36
Du tycker alltså att en 16åring (som antagligen är utan hjälp) ska ge sig på marken och knäböjen det första han gör?
Jag personligen tycker han ska köra in sig lite först, för mycket handlar om kroppskontroll.
Jag jobbar själv med detta och vet hur svårt många har för en vanlig sittande rodd el axelpress med hantlar (som exempel)
Att skaffa en viss kroppskontroll innan man ger sig på de tyngsta övningar, är att föredra, eftersom dessa också har en ganska hög skaderisk om man gör fel (det är många moment att tänka på i dessa rörelser för en som är helt ny)
Säger inget om att Erik inte ska el kan köra de tunga basövningarna, vill höra lite bättre argument än "klart han ska köra tunga bas direkt".
Jag tänker på att Erik vill vara i en bit under hela sin styrketränings"karriär"...
Du tycker alltså att en 16åring (som antagligen är utan hjälp) ska ge sig på marken och knäböjen det första han gör?
Jag personligen tycker han ska köra in sig lite först, för mycket handlar om kroppskontroll.
Jag jobbar själv med detta och vet hur svårt många har för en vanlig sittande rodd el axelpress med hantlar (som exempel)
Att skaffa en viss kroppskontroll innan man ger sig på de tyngsta övningar, är att föredra, eftersom dessa också har en ganska hög skaderisk om man gör fel (det är många moment att tänka på i dessa rörelser för en som är helt ny)
Säger inget om att Erik inte ska el kan köra de tunga basövningarna, vill höra lite bättre argument än "klart han ska köra tunga bas direkt".
Jag tänker på att Erik vill vara i en bit under hela sin styrketränings"karriär"...
Jag trodde det va därför det fanns möjlighet justera mängden vikt på skivstången?
Tror du han lär sig att köra marklyft utan att köra marklyft? Eller knäböj utan knäböj?
Ju fler gånger han tränar på rörelsemönstret desto mindre risk för skador. Självklart ska han rådfråga personal eller liknande om det råder några som helst tveksamheter kring utförande. Och vikten bör vara minimal till att börja med. Men för att lära sig något så måste man öva...
hejsvejs55
2009-12-10, 16:46
Det du förespråkar är korrekt. Erik du bör läsa detta:
http://forum.body.se/showthread.php?t=83 " En introduktion till min tränings metodik av Joachim Bartoll "
Sedan om du vill gå mer avancerat framåt så finnes boken The maximum muscle guide & The body transformation guide.
Jaa, det ska han verkligen!! ser inga som helst problem med det.
malawiglenn
2009-12-11, 20:55
Bara för att han kör basövningar innebär ju inte det att han ska köra till failure etc, 40kg i alla de tre stora duger gott att börja med.
DougHepburn
2009-12-11, 22:43
Jag håller med om att för en absolut nybörjare så är det bra att, som du säger, "köra in sig" först och få "kroppskontroll". Vad man bör komma ihåg då är att kroppskontroll får man bäst av sammansatta basövningar. Maskiner har ju som primär funktion att ta över kontrollen och sätta stabilisatorer ur spel, dvs koordination och muskelkontakt blir långtifrån ideal.
Du glömmer även att i synnerhet knäböj men även i marklyft behövs ofta en hel del förberedelsetid och grundning i form av rejält med stretching så att tekniken har någon chans att utvecklas. Att utföra själva övningarna, även om de bara sker med stången, är i sig själv ett av de bästa sätten att uppnå god flexibilitet. Detta gäller även generellt och är kanske huvudanledningen till att man ska ha ett fullt rörelseomfång så ofta det går. Min poäng är alltså att det finns ingen som helst anledning att vänta med att börja nöta de stora övningarna då inkörningstiden för det mesta står i proportion till övningens "storlek".
Vad han däremot inte ska göra är att följa det här rådet:
Jag föreslår att du snickrar ihop ett program själv och sen ber du någon kika på det, tex någon som jobbar på gymmet, det är deras jobb att hjälpa, det brukar alltid finnas någon stryrketräningsinstruktör som kan kika på det åt dig om du förklarar din situation.
Generellt sätt så är gyminstruktörer inte rätt personer att fråga om råd. Om jag fick råda skulle jag lyfta iväg honom till närmaste styrkelyft-/atletklubb och helst låta det bli hans gym. Där bör han kunna få både hjälp och en framtida kontakt att hålla i handen istället för en person som är lika mycket intruktör som en typisk banktjänsteman är (ekonomisk) rådgivare...det vill säga inte alls. Inget illa menat Eva-Lotta och du är förhoppningsvis ett av undantagen som bekräftar regeln men min erfarenhet av alla PT:ar med postorderexamen är inte särskilt positiv.
DougHepburn
2009-12-11, 22:57
Jag kan ganska så många basic övningar men har problem med att klämma in alla muskelgrupper på 4 dagar, hade tänkt åtminstone 3-4 övningar på varje muskelgrupp, är det rimligt tkr ni?
Det där var en s.k. oxymoron eller självmotsägelse. Om du kan dina basövningar så har du inga som helst problem att klämma in dina muskelgrupper på 4 (!) dagar. Glöm tramset med en massa småövningar när du är nybörjare. I byggning/styrketräning så satsar man stort genom att satsa stort på de största övningarna.
Skulle vara jätteschysst om nån kunde lägga upp ett schema som man kan följa nån månad framöver.
Du behöver ett schema som du inte ändrar en stavelse i på minst ett år. Inse att du är nybörjare. Det är ett privilegium med avseende på variationsbehovet som du då mycket enkelt tillförser genom att kontinuerligt och progressivt öka dina belastningar. I korthet: Få men stora basövningar! Jag garanterar att en person som enbart tränar knäböj, marklyft och någon pressövning stenhårt under ett eller ett par år skulle få bättre resultat än vem som helst som går standardvägen, dvs femtielva övningar för varenda liten kroppsdel, femtielva gånger/vecka.
Vill ju självklart ha lite resultat också men börjar väl hyffsat lugnt och trappar sedan upp och kör lite mer hardcore efter ett tag :)
Ovanstående ger resultat. Får du inte resultat av det så gör du fel. Som jag skrev tidigare till Eva-Lotta så rekommenderar jag dig att leta upp en bra atlet-/styrkelyftarklubb så får du bättre hjälp än du troligtvis kan hitta på ett "vanligt" gym.
Lycka till!
Det där var en s.k. oxymoron eller självmotsägelse. Om du kan dina basövningar så har du inga som helst problem att klämma in dina muskelgrupper på 4 (!) dagar. Glöm tramset med en massa småövningar när du är nybörjare. I byggning/styrketräning så satsar man stort genom att satsa stort på de största övningarna.
Du behöver ett schema som du inte ändrar en stavelse i på minst ett år. Inse att du är nybörjare. Det är ett privilegium med avseende på variationsbehovet som du då mycket enkelt tillförser genom att kontinuerligt och progressivt öka dina belastningar. I korthet: Få men stora basövningar! Jag garanterar att en person som enbart tränar knäböj, marklyft och någon pressövning stenhårt under ett eller ett par år skulle få bättre resultat än vem som helst som går standardvägen, dvs femtielva övningar för varenda liten kroppsdel, femtielva gånger/vecka.
Ovanstående ger resultat. Får du inte resultat av det så gör du fel. Som jag skrev tidigare till Eva-Lotta så rekommenderar jag dig att leta upp en bra atlet-/styrkelyftarklubb så får du bättre hjälp än du troligtvis kan hitta på ett "vanligt" gym.
Lycka till!
Tråd låst.
Ojojoj, uppskattar verkligen alla era svar och kommentarer :emo-thumb:D ska ta mig ett tag och läsa igenom allt detta och dra lärdom ur det :) tack ska ni ha!
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.