handdator

Visa fullständig version : Kroppsfett

Plastbit
2005-11-08, 15:19
Jag undrar hur lågt % man kan ha i kroppsfett, jag har en kompis som säger att det är helt omöjligt att ligga på så lågt som 4-5% Jag undrar också vad dom som tävlar brukar ligga på? Och finns det nått sätt som man kan veta till 100% hur mycket man har, jag har hört att man bara får ett hum om hur mycket man har med vanliga calipper lr vad det heter.

Tack för ev svar!

Samir
2005-11-08, 16:18
kroppsfett och underhudsfett är inte samma sak ...bara en liten notis : )

athleticmia
2005-11-08, 16:19
4-5 % kan man säkert komma ner till men på naturlig väg??

det finns någon slags maskin (vet ej vad den heter) där man kan mäta exakt kroppsfett. har du kanske sett den i programmet "du blir vad du äter"?
tror den finns på pauluns näringscenter i stockholm...

hemligt
2005-11-08, 17:13
4-5 % kan man säkert komma ner till men på naturlig väg??

det finns någon slags maskin (vet ej vad den heter) där man kan mäta exakt kroppsfett. har du kanske sett den i programmet "du blir vad du äter"?

bodpod

Christian R
2005-11-08, 17:14

Bodpod, finns bland annat hos Pauluns.
Kaliper är, beroende på vem det är som mäter, väldigt tillförlitligt.

Jacksatan
2005-11-08, 18:49
Jag undrar hur lågt % man kan ha i kroppsfett, jag har en kompis som säger att det är helt omöjligt att ligga på så lågt som 4-5% Jag undrar också vad dom som tävlar brukar ligga på? Och finns det nått sätt som man kan veta till 100% hur mycket man har, jag har hört att man bara får ett hum om hur mycket man har med vanliga calipper lr vad det heter.

Tack för ev svar!

För att komma ner till 4-5% kroppsfett måste man ha oerhört mycket muskler eftersom det just är en fett procent man mäter. Har för mig att olympiasnubbarna brukar komma ner till ungefär 4-5% och lägre än så tror jag inte man kommer. Sen är det ju som Sam säger en annan sak med underhudsfettet, vilket många blandar ihop med kroppsfett.

Jesper Näsström
2005-11-08, 19:08
Gör du en rejäl vätsketömning blir du visuellt hårdare och hårdare på kalipermätere trots att underhudsfettet/kroppsfettet uttryckt i procent ökar. För att komma ned till 4-5 % får man nog slita ganska länge för, det är antagligen inte särskilt vanligt att folk ligger på den nivå särskilt länge - har personligen som bäst legat kring 6 %.

Martin.
2005-11-09, 00:27
Har ingen aning om påståendet är sant, men har hört nånstans att runt 4,5% kroppsfett ska man ligga mellan liv pch död pga för lite fett runt organen i magen, nån som kanske vet sanningen...

Vad ligger sverige eliten i BB och AF på för kroppsfett procent på tävling??
Har själv mätt upp ca 7,5 % som bäst av en PT och då kändes som man skulle behöva ta bort en hel del till tävling (AF)...

Vincent
2005-11-09, 09:53
Bodpod, finns bland annat hos Pauluns.
Kaliper är, beroende på vem det är som mäter, väldigt tillförlitligt.

Kaliper har en felmarginal på +-3%
Redan där rätt mycket.
Är det sedan någon som inte är så kunnig som mäter kan det bli mycket större avvikelser.
Fettmätningar gör man för att se förändringar, inte för att tro att siffrorna visar någontng vettigt, du ser ju fortfarande likadan ut oavsett siffra

canephora
2005-11-09, 11:39
Hm..
Jag har googlat frenetiskt under halva förmiddagen... men inte hittat något..
Är det någon som vet ifall man kan göra en bodpod-mätning i Malmö eller i den regionen ?
Stockholm är man ju inte i varje dag direkt... :)

Olle Strandberg
2005-11-09, 11:46
Jag har själv legat på 4% (självklart med felmarginal på några procent). Men det krävs sjukt mycket (osunt mycket) träning. Jag tror att jag låg på ca. 5-6 timmar effektiv träning om dagen i en längre period. Akrobatik, Dans, Styrketräning, Språngbräda, och en del kardio. Det var absolut inte bra för muskeltillväxt men mängden träning var otroligt bra för inlärning och teknik. Hur som helst så går det att komma ner till den nivån.

Sally Adham
2005-11-09, 12:08
Det går att ha 5% fettprocent (underhudsfett).

jag fettmätte Arne med kalipper på tävlingsdagen på SM och det var prick 5%.

Praisethelord
2008-09-14, 15:47
Jag hade 3,5% fett på min kropp när jag kolla sist..hehe.. Hon som gjorde testet på mig var helt tagen. Men jag har naturligt en väldigt låg fettprocent, + och mycket muskler på min kropp..Hade 4 kg fett på min kropp totallt tror jag. Väger för övrigt 63 kg..När jag började träna vägde jag 55kg, underhudsfettet ungefär på samma nivå.

Är detta ovanligt lr?

Henrik Lindh
2008-09-14, 20:17
Jag hade 3,5% fett på min kropp när jag kolla sist..hehe.. Hon som gjorde testet på mig var helt tagen. Men jag har naturligt en väldigt låg fettprocent, + och mycket muskler på min kropp..Hade 4 kg fett på min kropp totallt tror jag. Väger för övrigt 63 kg..När jag började träna vägde jag 55kg, underhudsfettet ungefär på samma nivå.

Är detta ovanligt lr?

inte för att vara sån, men är skillnad när dom mäter på 3 punkter, tror jag kan ligga på 4% runt armen men totalt kanske jag kryper ner som bäst till 6,5-7%...enda att få ett riktigt resultat är ju via bodpod (eller vad den nu hette) för att veta exakt,muskler,fett,vatten osv du har i kroppen, calipper är mera ett riktmärke att det går nedåt

Mranderson
2008-09-14, 20:22
tråden är 3 år gammal :S

Praisethelord
2008-09-14, 20:29
inte för att vara sån, men är skillnad när dom mäter på 3 punkter, tror jag kan ligga på 4% runt armen men totalt kanske jag kryper ner som bäst till 6,5-7%...enda att få ett riktigt resultat är ju via bodpod (eller vad den nu hette) för att veta exakt,muskler,fett,vatten osv du har i kroppen, calipper är mera ett riktmärke att det går nedåt

Jag stod på någon high tech våg dom hade på gymmet(fick även hålla något i händerna), fick kvitto utskrivet där man kunde se exakt hur mycket muskler jag hade på varje kroppsdel i princip, jävligt intressant.

Men jag är dock jävligt tveksam till om att det stämmer det resultatet jag fick..skulle snarare gissa på 6%

edit. impendans-våg var det, sökte på google precis vad bodpod var för något, och det verkar ju ganska high tech=).

mattiasson
2008-09-14, 21:07
Jag har själv legat på 4% (självklart med felmarginal på några procent). Men det krävs sjukt mycket (osunt mycket) träning. Jag tror att jag låg på ca. 5-6 timmar effektiv träning om dagen i en längre period. Akrobatik, Dans, Styrketräning, Språngbräda, och en del kardio. Det var absolut inte bra för muskeltillväxt men mängden träning var otroligt bra för inlärning och teknik. Hur som helst så går det att komma ner till den nivån.

bara så du vet så ligger det essentiella fettet på 3% av kroppsvikten av män 9-12% hos kvinnor det som finns i hjärnan och andra organ så jag är extremt skeptisk att om man räknar med det essentiella fettet att man faktiskt kan komma ner så lågt i bf

Är detta ovanligt lr?

öööö? okej :blink: och dom räknade med det essentiella fettet? tyvär men jag tror inte på det

Praisethelord
2008-09-14, 21:29
öööö? okej :blink: och dom räknade med det essentiella fettet? tyvär men jag tror inte på det

Ne som jag skrev ovan, så tror jag inte heller på det..Jag låg(ligger) nog snarare mellan 5-8%.

edit.

Fast det kan nog stämma att jag hade 3,5% i kroppsfett..Det betyder inte att jag hade 3,5% i underhudsfett utan att jag hade 3,5% fett totalt i kroppen...Precis som jacksatan sa tidigare i tråden.

För att komma ner till 4-5% kroppsfett måste man ha oerhört mycket muskler eftersom det just är en fett procent man mäter. Har för mig att olympiasnubbarna brukar komma ner till ungefär 4-5% och lägre än så tror jag inte man kommer. Sen är det ju som Sam säger en annan sak med underhudsfettet, vilket många blandar ihop med kroppsfett.

Jonas Lundberg
2008-09-14, 21:51
Det intressanta när man mäter med kaliper är hur tjock huden är.
Kommer man ner till 2-3mm, så har man inte mycket fett där. Har man 10mm eller mer, så finns det endel att ta bort...

Kristoffersson
2008-09-14, 21:54
http://i60.photobucket.com/albums/h29/NeoSeminole/Andreas%20Munzer/AndreasMunzer22.jpg

Ingen som kan uppskatta fett%?

Praisethelord
2008-09-14, 21:57
Underhuds fettet...lär nog ligga på mellan 2-3% på den bilden...

Perra_mja
2008-09-14, 22:08
http://i60.photobucket.com/albums/h29/NeoSeminole/Andreas%20Munzer/AndreasMunzer22.jpg

:blink: Helvete asså! Men sen gav ju hans kropp upp tillslut oxå...

Jonas Lundberg
2008-09-14, 22:57

Visst är fett % extremt låg, men huden är väldigt tunn också. Det beror mest på att han håller extremt lite vatten i huden + att han har bra tryck i musklerna. Inget tillstånd som går att uppnå på naturlig väg och extremt farligt. Hans mineralbalans är förmodligen så rubbad att hjärtat har svårt att arbeta normalt och njurarna går torra. När organen inte får vatten för normal funktion så är det fara och färde ungfär som en motor som går torr på olja.
Hjärtat krampar när det är helt uttorkat. Hjärtat är ju också en muskel med samma mineral balans som övriga muskler. Stenhårda och torra muskler, lika för hjärtat...

mattiasson
2008-09-15, 00:22
Ne som jag skrev ovan, så tror jag inte heller på det..Jag låg(ligger) nog snarare mellan 5-8%.

edit.

Fast det kan nog stämma att jag hade 3,5% i kroppsfett..Det betyder inte att jag hade 3,5% i underhudsfett utan att jag hade 3,5% fett totalt i kroppen...Precis som jacksatan sa tidigare i tråden.

Ja kroppsfettet mellan musklerna och huden kan jag mycket väl tänka mig ligga på den % halten :) Men om man skall lägga ihop den totala fetthalten av alla 4 olika typerna så är det så vitt jag vet helt totalt omöjligt att komma ner till en sådan % och finns nog ingen som ens varit nära. Men självklart är det ju inte det som är frågan just nu utan som jag fattar det "kroppsfettet" mellan muskler och hud