Visa fullständig version : Tränings bälte!
lightweightbaby
2005-11-08, 13:53
Tjabba!
Jag brukar få ont i korsryggen efter jag kört marklyft och funderar på att köpa ett tränings bälte. Marklyften utför jag enligt gubbarna på gymet helt korrekt. Svankar bra och kör inte med monster vikter. Är tränings bälte nått som kan hjälpa mig? Vad är fördelar med tränings bälte och vad e nackdelarna?
:ermm:
ett lyftbälte kan göra susen. du får bättre stabilitet och buktryck...helt klart värt pengarna. :smile-tb:
funderar också på ett bälte, nu när jag börjat närma mig 200kg i marken och 100+ på stångrodden så känns det som att det är dags. men jag vet inte om ett lyftarbälte eller träningsbälte passar bäst för mig?
Tjabba!
Jag brukar få ont i korsryggen efter jag kört marklyft och funderar på att köpa ett tränings bälte. Marklyften utför jag enligt gubbarna på gymet helt korrekt. Svankar bra och kör inte med monster vikter. Är tränings bälte nått som kan hjälpa mig? Vad är fördelar med tränings bälte och vad e nackdelarna?
Fördel - stärker upp buken och ryggen.
Nackdel - desa delar belastas inte på samma sätt så i förlängningen blir du svagare
har du kollat med en doktor i fall du kanske skadat ryggen?
Fördel - stärker upp buken och ryggen.
Nackdel - desa delar belastas inte på samma sätt så i förlängningen blir du svagare
sant,sant vissa rapporter tyder på att det blir mindre stimulans för musklerna. Men för erfarna gymmare så är stimulansen fortfarande bra.
Janpeter Sangborn
2005-11-10, 08:48
Använd bälte som en försäkring, när du kör riktigt tungt.
Kör utan bälte på vikter du behärskar.
Träna upp midjestabilitet och -styrka parallellt.
Enda verkliga risken med bälte är när det missbrukas = används som ett sätt att lyfta vikter man egentligen inte behärskar och på ett sätt där utförandet är dåligt.
Plus att man ibland kan se lätt misshandlad ut runt midjan efter bältet, men det tar vi ju så gärna, eller hur?
Krister A
2005-11-10, 09:08
Tjabba!
Om man ser till OL lyftarna och deras vikter , så har vi vanligt dödliga lite att lära oss .
Ett bra tips för att öka bukstyrkan ( ryckböj ) snabb beskrivning , Militärpress med benböj :emo-thumb och frontböj och benböj utan bälte är andra övningar som är bra .
( obs ) inget för dig , om du vill ha smal midja , finns bild i min profil vad som blir resultatet
vad är skillnaden mellan ett lyftarbälte och ett träningsbälte? :what:
Krister A
2005-11-10, 18:26
vad är skillnaden mellan ett lyftarbälte och ett träningsbälte? :what:
Njao .... Mellan Styrkelyftsbälte vs OL bälte vs träningsbälte
SL bälte ca 1cm tjockt sammabredd ( ca 10 cm )hela längden
OL bälte samma som ovan , men avsmalnade ( 7 fram 10 bak ) fram
TräB är oftast av tyg och mjukare i konstruktionen, bredd tjocklek varierar
Vad som är bra ? beror på vad du ska använda det till.
Om man ser till OL lyftarna och deras vikter , så har vi vanligt dödliga lite att lära oss .
Ett bra tips för att öka bukstyrkan ( ryckböj ) snabb beskrivning , Militärpress med benböj :emo-thumb och frontböj och benböj utan bälte är andra övningar som är bra .
( obs ) inget för dig , om du vill ha smal midja , finns bild i min profil vad som blir resultatet
vad händer med midjan, efter att man börjar använda bälte?växer den?!?:what:
har själv nyligen införskaffat bälte efter just början på problem i korsrygg,känner att det hjälper en del,använder det dock bara i tunga övningar. klart värt pengarna enligt mej
Tjabba!
Nu tänker jag vara obstinat och fråga vilka dina "gubbar" är? Vad vet de om ett korrekt marklyft egentligen?
Får du ont i ryggen och inte kör med "monstervikter" gör du något fel, så är det bara. Då hjälper varken dräkt, bälte eller cement.
Släng upp en film så att vi får se hur du kör dina marklyft istället.
Det var någon som bjöd på en rätt skön bump, tråden är från 2005. ;)
alltid kul att dra liv i nya trådar :emo-thumb: visar att inget förändras här i livet
Om det var en seriös fråga, så är det väl inget fel med den bumpen.
wtf....jag borde veta bättre :/
Daniel Magnusson
2009-08-18, 13:10
vad händer med midjan, efter att man börjar använda bälte?växer den?!?:what:
Enligt en källa ifrån Usa, så blir midjan tydligen mindre ifall du tränar med bälte hela tiden. Frågan är bara om det stämmer:blink:
Calle Sirén
2009-08-18, 13:26
Enligt en källa ifrån Usa, så blir midjan tydligen mindre ifall du tränar med bälte hela tiden. Frågan är bara om det stämmer:blink:
Vad är det för källa, om man får fråga?
Robert Svensson
2009-08-18, 13:31
Inte för att hoppa på David Frykman nu: Men hade inte han det som argument också? Varefter han tränade med bälte hela tiden.
Har för mig att det har varit upp för diskussion tidigare. Inget jag lägger större betydelse vid. Ett träningsbälte är bra och behändigt när det börjar bli tunga lyft.
Martin Löwgren
2009-08-18, 13:32
Det är bullshit.
De enda som sker är att man får en svagare bålstabilitet då bältet tar över dess arbete.
Om det var en seriös fråga, så är det väl inget fel med den bumpen.
Har inte sagt att det var något fel med bumpen heller. Syftade mer på de som svarade på TS fråga. Känns lite onödigt att lägga tid på att svara när tråden är fyra år gammal.
Det är bullshit.
De enda som sker är att man får en svagare bålstabilitet då bältet tar över dess arbete.
okej, men varför har dagens bodybuilders så mkt större midjor än dom som var bodybuilders under arnolds tid? kan bältet ha med det att göra?:)
Undefined
2009-08-18, 18:06
okej, men varför har dagens bodybuilders så mkt större midjor än dom som var bodybuilders under arnolds tid? kan bältet ha med det att göra?:)
Nix.
Nix.
okej, så det finns alltså inget negativt med att använda bälte till de riktigt tunga lyften? :D
Undefined
2009-08-18, 18:09
okej, så det finns alltså inget negativt med att använda bälte till de riktigt tunga lyften? :D
Till de riktigt tunga lyften är det bra för säkerheten men att ha det på ständigt även på lättare vikter undergräver utveckling av bålstabiliteten.
gymmaren
2009-08-18, 18:13
Mr Levrone använder ju bälte hela tiden när han tränar,oavsett vad han tränar,iallafall i transformation klippen.
Mr Levrone använder ju bälte hela tiden när han tränar,oavsett vad han tränar,iallafall i transformation klippen.
Och vad har det med diskussionen att göra?
Levrone lyckas också med en transformation som ingen här på brädan skull komma i närheten av inom samma tidsram.
gymmaren
2009-08-18, 18:29
det kanske inte har med detta att göra men ville bara påpeka det för han verkar inte så svag i rygg/mage:cool:
det kanske inte har med detta att göra men ville bara påpeka det för han verkar inte så svag i rygg/mage:cool:
Dåligt argument. Du vet själv att man inte ska jämföra sig med proffsen. Speciellt inte Levrone, han är som sagt ett genetiskt freak på alla dess plan.
Deras organ har växt av allt proteinpulver.
malawiglenn
2009-08-18, 21:29
källa?
källa?
Byt ut proteinpulver mot något annat som är vanligt i proffsbyggar kretsar.
då borde samma sak ha hänt 70tals byggarna?:drool:
till stor del beror de större midjorna på att byggar överlag är större nuför tiden,tränar med större vikter vilket naturligtvis ökar buktrycket. jämför match vikterna på topp byggarna nu och för 20 år sedan
då borde samma sak ha hänt 70tals byggarna?:drool:
till stor del beror de större midjorna på att byggar överlag är större nuför tiden,tränar med större vikter vilket naturligtvis ökar buktrycket. jämför match vikterna på topp byggarna nu och för 20 år sedan
Inte hört talas om GH-mage?
Martin Löwgren
2009-08-19, 00:41
De käkar mer proteinpulver och såna här, vad heter de - gainers.
malawiglenn
2009-08-19, 21:49
Byt ut proteinpulver mot något annat som är vanligt i proffsbyggar kretsar.
Vad? Varför insinuerar du saker som strider emot forum-reglerna?
Vad? Varför insinuerar du saker som strider emot forum-reglerna?
För att det är anledningen till byggarnas putmagar. Tror inte att man bryter mot några regler om man säger att bålas har bieffekter.
För att det är anledningen till byggarnas putmagar. Tror inte att man bryter mot några regler om man säger att bålas har bieffekter.
det är nog så ja:D
Martin Löwgren
2009-08-24, 09:18
Nej
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.