handdator

Visa fullständig version : Risk för överträning!

Torbjörn
2005-11-05, 15:09
Hej!
Har en fundering ang. överträning.
Hur många dagar i veckan kan man träna ex. biceps i tre olika övningar.:(
Jag menar om jag tränar biceps på en måndag i tre olika övningar kan man sedan träna biceps igen på ex.fredag i tre olika övningar? Utan att det finns risk för att man övertränar biceps?:ermm:
Tycker att en dag i veckan för just en muskel känns för lite.

Jag försöker att bygga muskler (har endast hållit på en månad)
och jag känner inte direkt att jag tar i för mycket när man endast tränar en muskel 1ggr i veckan.
Snälla kan någon som har koll på detta ge en nybörjare en liten knuff åt rätt håll.
Mvh.
Torbjörn...:bb2:

Alm
2005-11-05, 16:23
Om du tränar alla muskelgrupper lika intensivt (ben, mage, rygg, bröst, armar, axlar osv) och du tar ut dig helt, så kommer det räcka med en gång i veckan. Eftersom du också endast tränat i en månad så har du sannolikt inte lärt dig att ta ut dig max, testat gränser osv.
Jag anser att det räcker att köra varje muskelgrupp en gång i veckan, se bara till att köra 100 % varje pass och sen vila och ät rätt, så kommer det ge resultat.
Sen finns det lika många träningsfilosofier som det finns människor så förmodligen kommer det komma fler exempel på upplägg, dock passar det här de flesta människor.

Samir
2005-11-05, 18:52
eftersom du endast har tränat så kort så tycker jag gott att du kan träna igenom kroppen två ggr på säg en ca 8-9 dagar

sen som alm säger när du lärt dig övningarna ordentligt och att ta ut dig ordentligt så kan du trappa ner på frekvensen allt eftersom intensitet i din träning ökar

korrekt utförande kan vara ganska svårt i början ..låt någon erfaren gå med och hjälpa dig visa hur man utför övningarna i början tills du lär dig, själv så hade jag brorsan som lärling i ett halvår innan han fick börja lassa på vikter och känna på stålet ordentligt ...och det är han nog tacksam över idag

Mirre
2005-11-05, 21:33
Tänk på att du involverar flera muskelgrupper i många övningar. Ta t ex latsdrag för rygg. Även om man i största möjliga mån endast ska använda latsen, kopplas ändå lite biceps in.
Ett tips är att titta på en enklare anatomibild över våra större muskler. Memorera den och se den framför dig när du kör för att på så sätt hitta rätt muskel och veta vilka som arbetar genom att känna efter. Lite som att läsa bruksanvisningen innan du bygger ihop det du ska. :emo-thumb

Roine Eriksson
2005-11-06, 08:35
Hej!
Har en fundering ang. överträning.
Hur många dagar i veckan kan man träna ex. biceps i tre olika övningar.:(
Jag menar om jag tränar biceps på en måndag i tre olika övningar kan man sedan träna biceps igen på ex.fredag i tre olika övningar? Utan att det finns risk för att man övertränar biceps?:ermm:
Tycker att en dag i veckan för just en muskel känns för lite.

Jag försöker att bygga muskler (har endast hållit på en månad)
och jag känner inte direkt att jag tar i för mycket när man endast tränar en muskel 1ggr i veckan.
Snälla kan någon som har koll på detta ge en nybörjare en liten knuff åt rätt håll.
Mvh.
Torbjörn...:bb2:

Enligt Herr Rytter så skall/ kan man bara stressa muskeln ett visst antal ggr per vecka annars växer inte muskeln utan bara bryts ner eftersom tillr vila /återhämtning uteblir.
Dessutom så är det ju så att ju skickligare du blir på gymet , dessto klokare bör du träna .
:smile-tb: