Visa fullständig version : Bänkpress - hur hålla tummen?
Peciceps
2009-03-04, 17:18
Jag har en längre tid avstått från bänkpress, och istället enbart kört flies och pullovers, detta eftersom jag har haft problem med axelsmärtor vid just bänkpress. Hur som helst, så testade jag åter bänkpress lite försiktigt för ett tag sedan. Och då valde jag, helt spontant, att ha tummen UNDER stången, alltså "tillsammans" med övriga fingrar, istället för "runt" stången. Detta kändes bra, och eftersom jag också hade ställningen närmare huvudet så led inte axlarna alltför mycket vid tillbakaplacering i klykorna efter respektive set. Hur som helst - vilka är egentligen för- och nackdelarna med att hålla tummarna under stången? Ska man vara rädd för att det finns en viss risk att lättare tappa stången? Vad finns mer att veta i detta delikata ämne? Jag tar tacksamt emot funderingar.
Om tar för övrigt också tacksamt emot tips på hur man minskar påfrestningen för främre deltamuskulaturen vid bänkpress. Armbågarna närmare kroppen?
Robert Svensson
2009-03-04, 17:21
Det är för mig självklart att ha tummen runt stången. Annat vågar jag inte, om än på väldigt låg vikt.
För- och nackdelar? Om det finns några större fördelar har jag svårt att tro.
Ja, du kan tappa stången i bröstet, det är ganska nog för att avstå från att inte ha tummen runt.
Kim Norgren
2009-03-04, 19:59
kan faktiskt hålla med om att de kan vara skönare och hålla den under men... det var inte länge sedan jag såg ett klipp på youtube med en snubbe som höll den så och fick stången rakt på bröstkorgen.. så det är rent säkerhetsmässigt säkrare att hålla tummen runt iaf=)
Peciceps
2009-03-04, 20:44
Ja, att tappa skivstången under bänkpress låter ju inte så lockande. Så jag kommer antagligen att återgå till tumme runt. Men det kändes faktiskt bra även med tummen under, och jag tänkte att det kanske fanns några kända skillnader av något slag. Men tack för att ni puffar mig tillbaka till den säkra sidan!
Oggelit0
2009-03-04, 20:44
Jag kör nästan alltid tummen under mkt skönare
Daniel Magnusson
2009-03-04, 20:51
1+
Samt att du inte behöver lägga energi på att krama om stången heller :)
Robert Svensson
2009-03-04, 21:10
Jag tycker inte argument som: Att det är skönare, håller. Tänk om du tappar stången? Är det verkligen värt det?
Ni gör ju precis hur ni vill, men vafan, tänk om det händer..
Samt att du inte behöver lägga energi på att krama om stången heller
Se där! Det fanns ett ännu sämre alternativ. Du kan väl inte tro att du kommer lagga efter i bänken för att du kramar om stången?
Hör du inte hur dumt det låter?
på tävling måste man hålla tummen runt... :nod
Daniel Magnusson
2009-03-04, 21:32
Se där! Det fanns ett ännu sämre alternativ. Du kan väl inte tro att du kommer lagga efter i bänken för att du kramar om stången?
Hör du inte hur dumt det låter?
Jag körde med tummen runt, men efter att jag hade testat att köra med den bakom så får iaf jag bättre kontakt i bröstet.
Vem fan tappar stången, har alltid kört med tummen bakom stången och aldrig ens tänkt på eller varit nära att tappa stången. Tycker detta grepp är betydligt skönare för handleden.
PaintSpot
2009-03-04, 23:46
Tycker det är förbannat korkat att köra utan att låsa tummen runt stången.
Jag hoppas alla som kör med tummen bakom tappar stången över sig och ändrar uppfattning, folk är tydligen rätt trångsynta.
För hur duktig eller cool man är på någonting så kommer det gå käpprätt åt helvete en vacker dag.
It was NOT the spotter's fault, it was my fault. I was using a dangerous grip. I used the thumbs-under grip for many years with never so much as a "close call". Needless to mention, I have changed my grip to wrapping my thumbs. But I'll still get tons of comments about my grip from all the illiterate "experts" out there. Probably 1% of the commenters will read this.
Svensson
2009-03-05, 00:09
Tummen runt "stången" är det som gäller. Mycket skönare så.
Jag har kört med tummen under i mer än 10 år och har aldrig tappat stången.
Olof Eriksson
2009-03-05, 07:33
Jag kör alltid bakom. Får förbannat ont om jag kör runt.
PaintSpot
2009-03-05, 08:12
Jag har kört med tummen under i mer än 10 år och har aldrig tappat stången.
Då lär du ju bli extra paff den dagen du får fritt fallande 130kg rakt ner på bröstkorgen iallafall.
Undertaker
2009-03-05, 08:13
Fast hur många här som säger att dom har alltid tränat utan att låsa tummarna, och aldrig har tappat stången, så kan jag nästan lova att han i videon oxå hade tränat länge och aldrig tappat den förr!:doh:
Nu är jag ganska säker att han låser tummarna runt stången!
Jag skulle aldrig ha tummarna under stången!
Jag kör tummen låst, bara för att det är coolt och gillar att leva farligt.
Tummen under givetvis... mycket skönare.
falloutboy
2009-03-05, 09:04
tummen under då handleden får en bättre vinkel (läs: skönare vinkel). Har ännu inte tappat stången. Och skulle jag göra det är det ändå ingen fara med så patetiska vikter jag kör med. :)
jag brukar köra med tummen under stången. fast bara under upp värmningen på 50-70 kg, sen byter jag grepp!. fan tappar man stången med högre vikter så e det ju kört för en!
PaintSpot
2009-03-05, 11:15
Fast hur många här som säger att dom har alltid tränat utan att låsa tummarna, och aldrig har tappat stången, så kan jag nästan lova att han i videon oxå hade tränat länge och aldrig tappat den förr!:doh:
Nu är jag ganska säker att han låser tummarna runt stången!
Jag skulle aldrig ha tummarna under stången!
Som han skrev i beskrivningen på youtube att han alltid kört med det greppet (flera år) och aldrig varit i närheten av att tappa stången, han kör numera med tummen runt ja.
Därför är argumentet "har aldrig varit i närheten att tappa stången" så korkat.
kör med tummen under, får bättre presskänsla då känns det som på något vis.
Angående att folk tappar sina vikter hit och dit och att folk säger att dom aldrig kommer göra det.
ja tappar man den så tappar man den , tappar man den inte så varför byta grepp? (jo för att du kommer tappa den någon dag) håll det för er själva om ni är rädda för att tappa den :)
Harajuku
2009-03-05, 12:47
Enligt mig är det lite som med bilbälte eller kanske ännu heldre cykelhjälm. De flesta klarar sig undan en allvarlig krock och med den logiken behöver de inte ha bälte/cykelhjälm. Dagen då en eventuell krock kommer ångrar sig dock nog de flesta...
Detta är inte menat som några pekpinnar eller liknande, jag cyklar själv utan hjälm trots att jag varit med om en lite halvallvarlig olycka. Vanan sitter i, likväl som det praktiska och fåfånga... tragiskt men sant i mitt fall. Men jag håller tummen runt när jag bänkar :)
Daniel Magnusson
2009-03-05, 12:55
Då lär du ju bli extra paff den dagen du får fritt fallande 130kg rakt ner på bröstkorgen iallafall.
LOL! Blev du tappad när du va liten eller vad är det frågan om?
Varför skulle du tappa stången bara för du har tummen under? det är ju inte så att du studsar med stången direkt:boredom:
vad är poängen med tummen under stången. handledsvinkeln påverkas ju knappast och att man får bättre kontakt med bröstet var det löjligaste jag har hört. hur skulle placeringen av tummen påverka rörelsen i axelled?
Ta det säkra före det osäkra och håll runt stången.
vad är poängen med tummen under stången. handledsvinkeln påverkas ju knappast och att man får bättre kontakt med bröstet var det löjligaste jag har hört. hur skulle placeringen av tummen påverka rörelsen i axelled?
haller med fullständigt. Att man skulle fa bättre kontakt med tummen under är en ren och skär myt.
och att man får bättre kontakt med bröstet var det löjligaste jag har hört.
Om det är det löjligaste du har hört så kan du inte ha hört mkt här i världen :smile-tb:
Prova det på olika pressövningar, att inte ha tummen runt om du inte provat det redan.
Låt folk träna som dom vill istället för att säga till dom att ändra på sig för att du kör på ett speciellt sätt.
henkebenke
2009-03-05, 14:52
Varför skulle du tappa stången bara för du har tummen under? det är ju inte så att du studsar med stången direkt:boredom:
Man måste ju inte studsa den för att tappa den, det kan räcka med att man man råkar lyfta snett för att den ska börja rulla.
Daniel Magnusson
2009-03-05, 15:17
Men det är ungefär samma sak som med latsdrag.
Håller du handen som en krok så är det mycket lättare att koppla in latsen och koppla ur biceps. Och för mig är det likadant i bänkpressen. Jag kan fokusera mer på bröstmuskeln om jag håller tummen under.
AndreasN
2009-03-05, 15:28
på tävling måste man hålla tummen runt... :nod
Det är här är bodybuilding delen av forumet och sist jag kollade så var inte bänkpress inte en del av tävlingen.
Janpeter Sangborn
2009-03-05, 15:46
Nu är det dags att kamma sig igen! Väldigt olämpligt uttryckt och inget bra sätt att få kompisar. Istället för en varning får du ståta med detta lågvattenmärke istället. Skärpning!
Om det är det löjligaste du har hört så kan du inte ha hört mkt här i världen :smile-tb:
Prova det på olika pressövningar, att inte ha tummen runt om du inte provat det redan.
Låt folk träna som dom vill istället för att säga till dom att ändra på sig för att du kör på ett speciellt sätt.
Men det är ungefär samma sak som med latsdrag.
Håller du handen som en krok så är det mycket lättare att koppla in latsen och koppla ur biceps. Och för mig är det likadant i bänkpressen. Jag kan fokusera mer på bröstmuskeln om jag håller tummen under.
kan ni snälla förklara för mig vad det är rent anatomiskt som gör att en förflyttning av tummen skulle påverka axelleden?
Janpeter Sangborn
2009-03-05, 15:57
kan ni snälla förklara för mig vad det är rent anatomiskt som gör att en förflyttning av tummen skulle påverka axelleden?
Och sen kan du väl berätta för mig? Jag är också lite nyfiken.
Arne Persson
2009-03-05, 16:00
Det är nog lite svårt eftersom bröstmuskeln fäster proximalt på överarmen och knappast på handens thenardel...... Däremot är det bra att köra med tummen om stången om man skulle få för sig att bli mer seriös i sina bänkpressar kanske tävla.... Då är det det som gäller och inget annat.
Robert Svensson
2009-03-05, 16:07
Jag har fortfarande väldigt svårt att över huvud taget ens köpa det du säger. Snarare får du jobba mer för att hålla kvar stången, eftersom du endast använder dina fingrar. Du får knappast någon greppstyrka av det.
Och vad har det för liknelse gentemot att inte låsa tummen under bänkpressen, två helt olika saker. En dragövning, andra en pressövning. Ganska vilt skilda övningar.
Hur kan du fokusera mer på utövandet av bänkpressen bara för att du inte låser tummen runt?
Daniel Magnusson
2009-03-05, 16:14
Jag har fortfarande väldigt svårt att över huvud taget ens köpa det du säger. Snarare får du jobba mer för att hålla kvar stången, eftersom du endast använder dina fingrar. Du får knappast någon greppstyrka av det.
Och vad har det för liknelse gentemot att inte låsa tummen under bänkpressen, två helt olika saker. En dragövning, andra en pressövning. Ganska vilt skilda övningar.
Hur kan du fokusera mer på utövandet av bänkpressen bara för att du inte låser tummen runt?
Alltså hur många nybörjare gör inte felet att dom greppar hantlarna, stänger osv för hårt? Varför rent av slösa energi att hålla i stången när du enkelt kan ha den vilandes i handflatan på dig? Och ligger den bara där så kan iaf jag fokusera mer på att använda bröstet.
Arne Persson
2009-03-05, 16:19
Alltså hur många nybörjare gör inte felet att dom greppar hantlarna, stänger osv för hårt? Varför rent av slösa energi att hålla i stången när du enkelt kan ha den vilandes i handflatan på dig? Och ligger den bara där så kan iaf jag fokusera mer på att använda bröstet.
Du greppar inte speciellt hårt om stången i pressövningar jmf med curl och dragövningar. Den vilar ju trots allt i handen genom radius och ulnas längdriktining under förutsättning att du håller handlederna dorsalflexerade och inte tramsar med några sk raka handleder o. dyl.
Daniel Magnusson
2009-03-05, 16:20
Anatomi hit och dit, det är inte en enda snubbe som kan säga hur du ska träna, eller hur du bygger mest muskler. Alla, iof dom flesta har sina egna knep och knåp för att få det lilla extra krutet i en övning eller liknande.
Jag, många på mitt gym och mina polare får mycket bättre kontakt igenom att vila stången så, även att hålla tex hanteln lite lösare när man kör bicepscurl och kan då fokusera mer på muskeln som ska jobba, och inte underarm/greppet.
Daniel Magnusson
2009-03-05, 16:22
Du greppar inte speciellt hårt om stången i pressövningar jmf med curl och dragövningar. Den vilar ju trots allt i handen genom radius och ulnas längdriktining under förutsättning att du håller handlederna dorsalflexerade och inte tramsar med några sk raka handleder o. dyl.
Nej, det gör man inte.
Men det är många som tar för vana att greppa stången extra hårt när det blir tungt för att hålla stabiliteten uppe om du förstår. Men åt andra sidan är det helt onödigt.
Janpeter Sangborn
2009-03-05, 16:23
Fan, Arne, det är såna här formuleringar som nästan får mig att bli lite kär i dig.
Och jag håller med. Visst finns en och annan som greppar lite väl hårt, men det går ju enkelt att avstyra och vad det hade med själva muskelaktiveringen att göra fattar inte jag. Men vi blir nog snart upplysta.;)
Janpeter Sangborn
2009-03-05, 16:26
Anatomi hit och dit, det är inte en enda snubbe som kan säga hur du ska träna, eller hur du bygger mest muskler. Alla, iof dom flesta har sina egna knep och knåp för att få det lilla extra krutet i en övning eller liknande.
Jag, många på mitt gym och mina polare får mycket bättre kontakt igenom att vila stången så, även att hålla tex hanteln lite lösare när man kör bicepscurl och kan då fokusera mer på muskeln som ska jobba, och inte underarm/greppet.
Eeeh? Det första stycket var... intressant...
Vad är kontakt? Hur mäter du, många på ditt gym och dina polare det?
Visst har vi alla våra små hyss, men det är ju viss skillnad att göra hyss och att sprida hyssen, ibland som nån sorts sanning. i vidare kretsar. Är det inte bättre att hålla sig till det vi VET och utifrån det göra våra små avvikelser?
Arne Persson
2009-03-05, 16:32
Fan, Arne, det är såna här formuleringar som nästan får mig att bli lite kär i dig.
Och jag håller med. Visst finns en och annan som greppar lite väl hårt, men det går ju enkelt att avstyra och vad det hade med själva muskelaktiveringen att göra fattar inte jag. Men vi blir nog snart upplysta.;)
He he!:)
Jag tycker att det känns som jag tar i mer med brösten och fokuserar på det när jag håller tummarna under stången och inte "greppar" tag i den när jag kör press övningar, håller även så på triceps övningar. Om det ger bättre resultat har jag itne sagt nånting för jag har inte den blekaste men känns mer rätt för mig att hålla så iaf.
Jag säger inte att ni som håller annorlunda ska hålla på detta sättet eller att jag håller "rätt" och ni andra fel, fan folk hoppar på en direkt på detta forumet tycker jag när någon öppnar munnen (vissa gånger förtjänar ju folk det oxo men som en sådan här sak...)
PaintSpot
2009-03-06, 10:35
Det finns många som tappat stången på det sättet som också säkerligen var lika trångsynta som du och kört med det utförandet i hundra år.
Vanligast är nog att den rullar av i första repet eller avlyftning.
Att sen jämföra övningen med latsdrag är löjligt, diskussionen handlar inte om kontakt hit eller dit. Det handlar om risk.
Så tappar du stången - för risken finns där, oavsett vad du försöker säga eller påstå - hoppas jag att det var värt det :).
Sen du som knappt har avslutat ditt första år på gymmet behöver knappast bry dig om kontakt, du växer hur överjävligt illa du än tränar.
Tummarna runt stången!
På de lättare vikterna, ex när jag kör droppset brukar jag ha tummarna bakom.
Dementis
2009-03-06, 11:14
Tummen runt, just in case. Man kan diskutera hur vidare ofta det inträffar att man slinter lite med stången etc men för nån där ute i världen gör det så o inte fan vill jag att det ska vara mig stången faller ner på =)
Anders Carlsson
2009-03-06, 11:41
Kul med alla experter som tränat i ett år el två:D
NO SHIT! :laugh::laugh:
och du e veteran lr?. du skulle nog må bra av att ta i lite mer på gymet!. med tanke på hur du verkar träna.
Janpeter Sangborn
2009-03-06, 12:03
Nu ska vi vara lite snälla mot Daniel! Det hör till att veta allt och vara hyfsat kaxig i den fasen.
Med tiden inser man att ju mer man vet ju mer vet man inte och ju mindre säkra svar går det att ge. Jag tror vi alla haft en släng av denna variant av hybris en gång i tiden. Kanske är vi rent av liiiite avundsjuka över den tvärsäkerhet och entusiasm vi en gång hade. Det var ju lite skönt på något sätt att aldrig tvivla.:whistle:
Nu ska vi vara lite snälla mot Daniel! Det hör till att veta allt och vara hyfsat kaxig i den fasen.
Med tiden inser man att ju mer man vet ju mer vet man inte och ju mindre säkra svar går det att ge. Jag tror vi alla haft en släng av denna variant av hybris en gång i tiden. Kanske är vi rent av liiiite avundsjuka över den tvärsäkerhet och entusiasm vi en gång hade. Det var ju lite skönt på något sätt att aldrig tvivla.:whistle:
:smile-tb:
Ja det var ju lättare förr när man faktiskt visste exakt hur man skulle optimera allt. JP- du är en stor tänkare
Nu ska jag gå och bänka lite med tummen runt stången, jag hoppas på att kunna få kontakt ändå. :emo-thumb
Nu ska jag gå och bänka lite med tummen runt stången, jag hoppas på att kunna få kontakt ändå. :emo-thumb
nej gör inte de!!! börstet kommer krympa om du håller tummen runt stången! :laugh::D
Janpeter Sangborn
2009-03-06, 12:51
Härligt, grabbar! Nu märks det att det är fredag!:smile-tb:
Monsterbiceps
2009-03-06, 13:28
Det är ganska skönt att köra med tummen under stången men istället har jag skaffat handledslindor för att avlasta.
AndreasP
2009-03-06, 13:46
Tummarna under stången naturligtvis!
Och sen till alla som säger att man kan tappa stången med tummarna under...sluta kör bänkpress annars kanske ni sliter av bröstmuskeln en vacker dag.:smile-tb:
Daniel Magnusson
2009-03-06, 14:18
Vem har nämnt att jag är expert? Bara för man är yngre så har vissa en tendens att försöka vara störst och vackrast.
Sen Anders, du är dubbelt så gammal som jag är. Inte så konstigt om jag är inne på mitt första år?:ermm:
Daniel Magnusson
2009-03-06, 14:19
nej gör inte de!!! börstet kommer krympa om du håller tummen runt stången! :laugh::D
Du måste ha haft tummen runt stången i hela din gymkarriär isv, med tanke på din profilbild.:smile-tb:
Daniel Magnusson
2009-03-06, 14:27
Det finns många som tappat stången på det sättet som också säkerligen var lika trångsynta som du och kört med det utförandet i hundra år.
Vanligast är nog att den rullar av i första repet eller avlyftning.
Att sen jämföra övningen med latsdrag är löjligt, diskussionen handlar inte om kontakt hit eller dit. Det handlar om risk.
Så tappar du stången - för risken finns där, oavsett vad du försöker säga eller påstå - hoppas jag att det var värt det :).
Sen du som knappt har avslutat ditt första år på gymmet behöver knappast bry dig om kontakt, du växer hur överjävligt illa du än tränar.
Visst, det är lite större risk att tappa stången om du har tummen under, men börjar stången väl rulla eller hur du nu tappar den så klarar du knappast hålla kvar den med tummen heller.
Visst, det är lite större risk att tappa stången om du har tummen under, men börjar stången väl rulla eller hur du nu tappar den så klarar du knappast hålla kvar den med tummen heller.
Vi kan väl göra såhär, kör du med ditt sätt istället så får vi se vad som händer. För att kunna få igenom någon sorts säkerhet så kan du väl kanske köra med den tekniken i en smithmaskin då istället där du kan säkra upp stången innan du skall köra med sådan teknik.
Varför inte bara låta alla hålla hur dem vill?
henkebenke
2009-03-06, 16:09
Edit: dåligt skämt.
http://www.dailyhaha.com/_pics/Wrong_internet.jpg
Anders90
2009-03-06, 17:31
haha jag har aldrig sett något så störd tråd!
Du måste ha haft tummen runt stången i hela din gymkarriär isv, med tanke på din profilbild.:smile-tb:
vad är det du försöker säga?. ska jag ta det som positivt eller negativt???
prata hur pubishåret! :D
Peciceps
2009-03-07, 15:49
Oj... Det var onekligen spännande att jag råkade rulla igång ett sådant stort trådnystan. Eller ska jag kanske be om ursäkt? Jag är hur som helst ytterst tacksam för all engagerad respons! :smile-tb:
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.