handdator

Visa fullständig version : Är pullovers en utdöd övning ?

Clyde
2006-03-06, 11:39
Kan inte själv säga att jag praktiserat den överdrivet mycket, men nuförtiden är det ju nästan inte en kotte som kör pullovers. Är ju en bra massbyggare som aktiverar både rygg, bröst, axlar och triceps + att den är bra för röligheten.

Är den utdöd eller underskattad, vad tycker du ?

maxx
2006-03-06, 11:53
jag kör den, kanske var tredje bröstpass..tycker att den tar bra på bröstet om man går ner djupt och vänder när man har armarna ovan huvet ungefär, men det är som du säger, man ser inte att den körs ofta..

Xavier
2006-03-06, 11:55
Har planerat köra den för första gången med hantel den här eller nästa vecka, annars har jag flitigt kört den i maskin på ryggpasset, men nya gymmet har inte maskinen. Har ärligt talat aldrig sett nån köra den övningen med hantel, men jag har ju å andra sidan aldrig tränat på nått hardcore-gym :)

olle
2006-03-06, 12:02
Det finns de som påstår att pullover stretchar ut bröstkorgen så att man skulle få större "ram" att bygga på. Kan det ligga något bakom detta?

Pierre Simonsson
2006-03-06, 12:27
Brukar köra pullovers sittande bakom huvudet, fast då kanske det inte kallas pullovers? :p

Andreas Guiance
2006-03-06, 12:29
Jag kör den. Mest för triceps faktiskt eftersom jag inte klarar av att köra med stång.

jocke
2006-03-06, 12:29
Jag kör den både för rygg och bröst:smile-tb: toppen övning

TeTe
2006-03-06, 12:31
Jag kör den ofta! Ser den utföras ofta på mitt gym oxå :nod

Olof_R
2006-03-06, 12:45
Jag kör "pullovers" för triceps, men inte för tex bröst. Det beror på att jag misstänker att det är något allvarligt fel på min teknik. För varje gångvarje gång jag försöker mig på övningen i syfte att träna bröstet infinner sig extrema smärtor i axlarna.

Jocke67
2006-03-06, 12:48
Tycker att det är en utmärkt övning egentligen men har lite svårt att utföra den.

Det känns nästan som axlarna skall hoppa ur led.I nedre läget så tappar jag liksom kontrollen.Kanske kör för tungt eller utför den fel vad vet jag.

JoakimC
2006-03-06, 14:46
Ni som får behållning av denna övning: Vilken är bäst att köra av dessa tre varianter?
I de två första ska man ha lätt böjda armar. I den tredje ska armarna va raka.

http://www.bodybuilding.com/fun/videos/2005/bentarmdbpullover.wvx
http://www.bodybuilding.com/fun/2003/overheadtricepext.wvx
http://www.bodybuilding.com/fun/2003/dbtriceppullover.wvx

Alex Thunholm
2006-03-06, 16:18
jag kör ett tungt set per pass exakt som arnold utförde sina. o gör detta för att expandera bröstkorgen o större ram dvs. känner inget i triccar lats eller bröst för den delen även om det är de musklerna som häver upp vikten från bottenläget så är det bröstkorgen som får trycket o expanderar.
grym övning gör man den rätt krävs bara ett eller två set.
pullover för rygg kör jag även men då i kabel så latsen mer kopplas in o kan jobba.

Ulf Gror
2006-03-06, 21:08
jag kör ett tungt set per pass exakt som arnold utförde sina. o gör detta för att expandera bröstkorgen o större ram dvs. känner inget i triccar lats eller bröst för den delen även om det är de musklerna som häver upp vikten från bottenläget så är det bröstkorgen som får trycket o expanderar.
grym övning gör man den rätt krävs bara ett eller två set.
pullover för rygg kör jag även men då i kabel så latsen mer kopplas in o kan jobba.

Jag tycker att du prövar på en lite lättare vikt pga att oftast kör de flesta pullover för tungt och missar kontakten. Börja med en vikt som du kan köra 20-30reps och kör tre set med 60 sekunders paus mellan seten. Då bör det bränna i både pecs och triceps och dan efter så har du säkert känning i latsen att de har gjort något ovant. När du har fått in rörelsen är det dags att öka på vikterna att ligga runt 12-17 reps.

Expadandera bröstet gör man då man kör tunga mark eller böj och inte i pullovern....

Alex Thunholm
2006-03-06, 21:12
kör den för korgen inte för triceps. totalt omöjligt att dem ens ska jobba då jag inte böjer på armleden ngt när jag kör utan håller den låst. själv klart jobbar tuttarna o latsen för o få upp vikten men det är bröstkorgen som expanderar det som Arnold körde den för o hans korg är absolut bäst ngnsin.

Klonas88
2006-03-06, 22:13
Törs man fråga vad ni menar med att expandera bröstkorgen?

Don_Juan
2006-03-06, 22:17
Törs man fråga vad ni menar med att expandera bröstkorgen?

Utöka, vidga, förstora.

Klonas88
2006-03-06, 22:19
Utöka, vidga, förstora.

Bröstkorgen? Hur ska man lyckas med det? :S Det är väl skelett?

Don_Juan
2006-03-06, 22:22
Bröstkorgen? Hur ska man lyckas med det? :S Det är väl skelett?

De syftar förmodligen på bröstmuskulaturen.

MickeGBG
2006-03-06, 23:24
Tycker att det är en utmärkt övning egentligen men har lite svårt att utföra den.

Det känns nästan som axlarna skall hoppa ur led.I nedre läget så tappar jag liksom kontrollen.Kanske kör för tungt eller utför den fel vad vet jag.

Samma sak för mej, spelar ingen roll om det är mycket eller lite vikt, käns ändå inget bra...:(

Men nu fick jag inspiration till att trixa lite med vinklarna och se om det kan gå på nått sätt!

Alex Thunholm
2006-03-06, 23:53
De syftar förmodligen på bröstmuskulaturen.
nej finns små fina muskler emellan revbenen med och över hela bröstkorgen. som OM man fyller hela korgen med luft innan man sänker vikten kommer att tränas i bottenläget och stretchas ut och belastas. i överläget andas man ut igen.

ni som kört pullver för något annat än o bygga en arnold korg säger jag bara :doh:

håll arvinkeln låst inte helt rak. skuldrorna över en bänk (man lägger sig tvär över bänken) och fötterna på andra sidan. håll ned rumpan hela tiden. nästan så man vill sitta med rumpan i golvet när man sänker ned vikt på motsatt sida. andas in med rörelsen känn korgen sträckas ut upp igen andas ut spänn tuttarna och sen ned igen.

har noll med triceps o göra eller att bygga såna eller bröst. är en sträckövning för lats och bröstkorgen. som funkat :smile-tb: för mig. ska bara bygga pecs nu till korgen till sm :p

Lindmark
2006-03-07, 07:39
nej finns små fina muskler emellan revbenen med och över hela bröstkorgen. som OM man fyller hela korgen med luft innan man sänker vikten kommer att tränas i bottenläget och stretchas ut och belastas. i överläget andas man ut igen.

ni som kört pullver för något annat än o bygga en arnold korg säger jag bara :doh:

håll arvinkeln låst inte helt rak. skuldrorna över en bänk (man lägger sig tvär över bänken) och fötterna på andra sidan. håll ned rumpan hela tiden. nästan så man vill sitta med rumpan i golvet när man sänker ned vikt på motsatt sida. andas in med rörelsen känn korgen sträckas ut upp igen andas ut spänn tuttarna och sen ned igen.

har noll med triceps o göra eller att bygga såna eller bröst. är en sträckövning för lats och bröstkorgen. som funkat :smile-tb: för mig. ska bara bygga pecs nu till korgen till sm :p

OCh vilka muskler skulle det vara?

Nyfiken

Don_Juan
2006-03-07, 07:44
OCh vilka muskler skulle det vara?

Nyfiken

Undra om han syftar på serratus, för de sitter väl mellan revbenen.

Lindmark
2006-03-07, 07:59
Undra om han syftar på serratus, för de sitter väl mellan revbenen.

Nej det kan det inte vara. Övningen aktiverar helt klart serratus anterior, men ngn "expandering" av bröst korgen blir det inte för att serratus växer.

Don_Juan
2006-03-07, 08:03
Nej det kan det inte vara. Övningen aktiverar helt klart serratus anterior, men ngn "expandering" av bröst korgen blir det inte för att serratus växer.

Vilken annan muskel sitter mellan revbenen då?

olle
2006-03-07, 08:11
Interkostalmusklerna
http://www.infomedica.se/artikel.asp?CategoryID=17665&PreView=

Bamse
2006-03-07, 08:14

Intercostalmusklerna som "höjer" / "utvidgar" bröstkorgen när du andas in så att lungorna kan fyllas med luft.
Övningen sägs kunna höja bröstkorgen precis som alex är inne på...

Bamse
2006-03-07, 08:15
Interkostalmusklerna

Typiskt att det var någon som han före när man ska försöka hjälpa...:emo-thumb

Lindmark
2006-03-07, 08:16
Interkostalmusklerna

Jag skulle precis posta en bild på skiten :p

Ja Interkostal musklerna(främre och yttre) medverkar vid in och utandning.
Jag förstår dock inte hur det skulle kunna ske ngn slags tillväxt där av pullover som gör att korgen skulle "expanderas" :p

Min tanke var att lämna frågan åt Alex för att få en beskrivning. Så jag väntar väl på den.

Lindmark
2006-03-07, 08:16
Typiskt att det var någon som han före när man ska försöka hjälpa...:emo-thumb

:laugh:

olle
2006-03-07, 08:30
Enligt Randall J. Strossen ska djupa knäböj expandera bröstkorgen. Lätta pullovers ska man sedan göra för att stretcha ut bröstkorgen. Vet inte om detta kan stämma. Har för mig att jag läst att bara de som inte är färdigvuxna kan få korgen att växa.

Bamse och Lindmark: Jo visst är det retfullt när man är sekunden efter. Fast jag brukar själv vara sist. Livet är hårt...

Xavier
2006-03-07, 09:21
Spontant känns det som halva den här tråden bör läggas till i träningsmyter-tråden... :emo-thumb

Rotmosblos
2006-03-07, 09:41
Man blir ju sugen på Pullovers i vilket fall som helst :bb2:

Don_Juan
2006-03-07, 09:42
Man blir ju sugen på Pullovers i vilket fall som helst :bb2:

Ja precis, det lär ju bli några set pullover på bröstpasset idag :)

Lindmark
2006-03-07, 11:07
Enligt Randall J. Strossen ska djupa knäböj expandera bröstkorgen. Lätta pullovers ska man sedan göra för att stretcha ut bröstkorgen. Vet inte om detta kan stämma. Har för mig att jag läst att bara de som inte är färdigvuxna kan få korgen att växa.

Bamse och Lindmark: Jo visst är det retfullt när man är sekunden efter. Fast jag brukar själv vara sist. Livet är hårt...

Jo jag vet. Jag tror dock det är som tidigare skrivits här ngt som hör till myter.
Visst, muskulatur kan få tillväxt, men ben massan är ju rätt så omöjlig att påverka om man inte är sugen på operation :p

Kan ju lika gärna sitta och öva in och utandning isf. Haha

Alex Thunholm
2006-03-07, 16:19
Du har noll koll på grejerna och fortfarande en wannabee...:smile-tb:
tycker min bröstkorg visa annat sist jag tävla...
sen vad bra att du kan mer än vad t ex arnold levrone o co kör övningen för.
ta du o kör övningen för triceps med mera så får vi se hur bra de går :ike:

o som skrivits här för marklyft och knäböj bygger ingen bröstkorg de bygger midja samt rygg respektive ben.

tror en byggare kan mer var en övning tar och vad som växer än vad vissa uppslagsverk här inne kan.

Pälle
2006-03-07, 16:51

När man kör den övningen så ska man inte gå längre bak än vad som är bekvämt för axeln.
Den där övningen är jätte bra om man vill paja axlarna annars.
Personer som har problem med att axlar hoppar ur led ska undvika den övningen och övningar som axelpressar bakom nacken.
Även om skadan inte kommer på engång så kommer det med tiden.

Karl Alfred
2006-03-07, 20:19
Pälle, vet du vilken typ skada på axelleden som oftast eller till 98% drabbar axlarna hos styrketränande?

Pälle
2006-03-11, 18:32
Pälle, vet du vilken typ skada på axelleden som oftast eller till 98% drabbar axlarna hos styrketränande?

Det här handlade om luxationer och inte atros.
Känner man att man tappar kontrollen när man spänner tillbaka axlarna så kan man vara svag inuti axeln.
När man spänner tillbaka axeln så går man ut i ytterläge, dvs man pressar ut axelleden.
Då ska man inte belasta med sådana övningar.
Om man känner så kan man träna upp rotatorcuffen.

henkebenke
2006-10-25, 21:46
Körde pullovers häromdan på Arnolds vis (efter hans bok). Längst ner kände jag att det sträckte i bröstbenet (benet mellan revbenen).

Är det ett tecken på att jag gör rätt?

Alcon
2006-10-26, 05:52
Körde pullovers häromdan på Arnolds vis (efter hans bok). Längst ner kände jag att det sträckte i bröstbenet (benet mellan revbenen).

Är det ett tecken på att jag gör rätt?

lite off topic men vad heter boken och var kan den inhandlas?

henkebenke
2006-10-26, 10:07
lite off topic men vad heter boken och var kan den inhandlas?

The New Encyclopedia of Modern Bodybuilding

Författare: Arnold Scwarzenegger (såklart)

Den kan köpas på amazon.com, t ex.

Nuttte
2006-10-26, 10:25
kör den för korgen inte för triceps. totalt omöjligt att dem ens ska jobba då jag inte böjer på armleden ngt när jag kör utan håller den låst.Triceps består som bekant av tre huvuden varav det långa huvudet även involveras i rörelser i axelleden. Därför kommer triceps att få jobba, om än lite vid en pullover.:p

Nuttte
2006-10-26, 10:37
Expadandera bröstet gör man då man kör tunga mark eller böj och inte i pullovern....Du har missförstått det hela. Det bästa sättet att vidga bröstkorgen är att springa långdistans och istället för att andas normalt ta djupa andetag och hålla andan och springa så länge du kan på detta andetag och sedan upprepa. Vidgar inifrån och ut, ge det lite tid bara...