Visa fullständig version : Breda axlar
Vilka är de bästa axelövningarga? Själv kör jag Hantelspress över huvet,Sidolyft och sist Shrugs. Är detta bra övningar om jag vill ha breda axlar?:confused:
Sittande pressar bakom nacken i smithen, givetvist utan ryggstöd samt sidolyft :emo-thumb
Sittande pressar bakom nacken i smithen, givetvist utan ryggstöd samt sidolyft :emo-thumb
är inte det skadligt för axelleden??
nä inte om man kör försiktigt och som man ska.
Joachim Johansson
2005-10-24, 16:54
Inte för att jag själv har breda axlar, men sidolyft ska ju tydligen funka skitbra. Glöm dock inte att träna bakre axlarna, med framåtlutande sidolyft!:smile-tb:
Nina Lätt
2005-10-24, 17:00
Shrugs tar på Trapezius, så det ger inte breda axlar. Det är bra om du försöker att ta reda på vilka muskler som används i de övningar du gör.
Länktips: http://www.exrx.net
Jonas Lundberg
2005-10-24, 17:13
olika typer av axelpress, hantellyft åt sidan (min personliga favorit och nästan det enda jag kör för utsida axlar), bänkpress.
problemet att man inte får axlar och triceps att växa,är att dom är med i så många övningar. bröst, axlar och triceps samverkar ju i en mängd övningar och vill man få bättre resultat på en av dom så gör man klokast i att ta det lite lugnare på dom andra "tryckande musklerna". triceps är oftast mest utsatt för överträning!
Alex Thunholm
2005-10-24, 17:13
just bredd på axel är ju utsida axel dvs sidolyft i diverse former samt att du har schysta lats som trycker ut armar o ger mer brett intryck. pressar är mer framsida.
nice , då är jag på rätt väg :) vad jag vet så tar vell shrugs lite på deltan med? :(
Shrugs tar inte på mina axlar iaf, däremot stående rodd / drag till hakan, som jag tycker träffar yttre deltat på ett bra sätt.:)
Axlar får ofta mkt pisk av bröstträningen.
Vad är shrugs för övning? Är det den som man har en skivstång och lyfter den upp mot haklan?
Blond Bomber
2005-10-30, 22:56
Shrugs är för trapesius, inget annat.
shrugs:
http://www.leehayward.com/pics/barshrug.jpg
kan även köras med stång bakom kroppen, hantlar både sittande och stående..
Mvh Martin
En riktig basövning som militärpress tycker jag borde vara det naturliga valet. Men som Jonas nämde tidigare så är ju axlar involverade väldigt ofta. De kanske gör att det är bäst att ta det lite lugnt med axelträningen.
mvh Boven
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.