handdator

Visa fullständig version : Hejjsan, Bästa träningen på gymmet?

sandi_1990
2008-02-25, 11:45
Hejjsan jag är en kille som tränar på gym ca 4-5 dagar i veckan. Jag tränar hela överkroppen, mest armar (biceps,triceps mm), mage, axlar, nacke, rygg osv. Nu har jag hört en grejj att träningen blir mycket effektivare om man delar upp träningen, t ex en dag bara träna biceps och mage, en annan bara träna något annat, Hur ofta bör jag isåfall träna och hur länge? nu kör jag en timmes pass varje gång, skulle va skönt med lite svar :)! Mvh sandi

_jesper
2008-02-25, 11:53
Kör ben också för fan, discobyggare :p

Banana
2008-02-25, 12:21
Jag tränar hela överkroppen, mest armar (biceps,triceps mm), mage, axlar, nacke, rygg osv.

Och det är alla muskler på överkroppen.. eller har jag missat nåt? :blink:

Du verkar inte vara nån direkt gym räv om du har kört hela överkroppen 5 gånger per vecka så jag skulle tipsa dig om att läsa runt lite på forumet. Finns nog över 100 personer som redan frågat om tips på scheman.

Kolla även dagböckern/journalerna så ser du hur andra byggare/strongmen/fitness grabbar kör.

sandi_1990
2008-02-25, 16:54
Grabbar ni kan inte haka upp er för mycket på min infotext där ;D! utan ge tips istället, ni förstår väll att jag tränar hela kroppen och även konditinons övningar, Säg istället om det stämmer det jag hört och hur ofta osv :)! Mvh sandi

Bashful_Bob
2008-02-25, 17:27
Grabbar ni kan inte haka upp er för mycket på min infotext där ;D! utan ge tips istället, ni förstår väll att jag tränar hela kroppen och även konditinons övningar, Säg istället om det stämmer det jag hört och hur ofta osv :)! Mvh sandi

Ett tips! Det finns massor av andra trådar som handlar om träningsscheman. Använd sökfunktionen!

Och som alltid: du kommer aldrig få en imponerande fysik om du struntar i benträningen!

Robert Svensson
2008-02-25, 17:32
Knäböj är vad jag tycker den bästa övningen.

RandomC
2008-02-25, 17:32

Skriv lite vettiga inlägg också för fan, troll :p

OnT: Vad trivs du bäst med? Du kan få mycket bra resultat med ett helkroppsschema och det finns mängder med bra nybörjarprogram som fokuserar på detta (vågar inte länka då jag inte vet vilka regler som gäller angående länkning till andra forum).

rfb
2008-02-25, 18:18
Nej, hur ska vi förstå det? Tankeläsning? Vad du tränar och hur bör du lägga upp VÄLDIGT specifikt om du vill ha ett specifikt svar. "förstår ni väl...". Nej, vi förstår inget innan du berättat. Lägg upp EXAKT hur du tränarså tror jag du kommer få givande svar. Berätta också vad du vill uppnå.

_jesper
2008-02-25, 20:52
Skriv lite vettiga inlägg också för fan, troll :p

Vad ser du som "inte vettigt" i mitt inlägg?

RandomC
2008-02-25, 21:24

Vill inte ta tråden alltför offtopic men jag menade inte enbart det där inlägget utan hela din posthistorik...

Jag har också varit ung och tuff. Alla är helt inte lika Hardcore som du, att hacka ner på "discobyggare" och gorma om knäböj i var och varannan tråd tillför sällan särskilt mycket, varken för trådskaparen eller diskussionen i stort.

_jesper
2008-02-26, 00:11
Vill inte ta tråden alltför offtopic men jag menade inte enbart det där inlägget utan hela din posthistorik...

Jag har också varit ung och tuff. Alla är helt inte lika Hardcore som du, att hacka ner på "discobyggare" och gorma om knäböj i var och varannan tråd tillför sällan särskilt mycket, varken för trådskaparen eller diskussionen i stort.
Kollade nyss också egenom posthistoriken, har bara skrivit liknande 2 gånger innan. Och har aldrig varit otrevlig mot någon så jag fattar inta vad du vill komma fram till? Och varför skulle det vara dumt att uppmana folk till att köra egenom hela kroppen?

sandi_1990
2008-02-26, 01:37
Grabbar och tjejer, menar verkligen inte att göra någon arg eller se! Ni har säkert rätt i att jag skrev dåligt, men om jag ställer frågan rakt ut, och försöka strunta i faktan, är det bättre att träna en eller några kroppsdelar per träningspass? t ex att vissa dagar bara köra biceps och triceps? om frågan är oklar så skit i o svara :)! mvh sandi

Peter.S
2008-02-26, 04:58
Det är klart det funkar smidigare om du delar upp allting. Exempelvis biceps ihop med ryggpasset och triceps ihop med bröst. Biceps jobbar mycket när du tränar rygg och triceps jobbar mycket när du tränar bröst.

Men ett tips i all välmening. Börja träna benen, för du kommer se skrattretande ut med en vältränad överkropp och ett par kycklingspiror du får stå med i vassen på sommaren, säkert i långbyxor också. Sedan gör sig en vältränad överkropp mycket bättre i samband med ett par vältränade ben. Det är helhetsintrycket som räknas. Du kan aldrig lura det kvinnliga ögat ;)

Undertaker
2008-02-26, 08:19
Hejjsan jag är en kille som tränar på gym ca 4-5 dagar i veckan. Jag tränar hela överkroppen, mest armar (biceps,triceps mm), mage, axlar, nacke, rygg osv. Nu har jag hört en grejj att träningen blir mycket effektivare om man delar upp träningen, t ex en dag bara träna biceps och mage, en annan bara träna något annat, Hur ofta bör jag isåfall träna och hur länge? nu kör jag en timmes pass varje gång, skulle va skönt med lite svar :)! Mvh sandi
Här är ett exempel!

Måndag: Bröst och Triceps
Tisdag: Rygg och Biceps
Onsdag: vila
Torsdag: Axlar, Trapz och Mage
Fredag: Ben
Lördag: Vila
Söndag Vila

På nån av dagarna med vila kan du lägga in kondis träning om du vill!
Försök sikta på 3 övningar per musklegrupp och 3 arbetsset per övning!
Mycket mer än 1h ska inte passen ta!

Men t.ex. på måndagen så om du kör bröstdips som en bröstövning så räcker säkert 2 övningar triceps bra!

Lycka till!

sandi_1990
2008-02-26, 10:05
Hejjsan, jag ser att alla skrivit att jag borde träna mer ben. Jag tränar självklart ben, men ska börja träna mer ben, tack så mycket alla för alla fina tips och det där schemat på slutet verkar jättebra!! Jag gillar verkligen att ni tagit er intresset och tiden och svarat på frågorna :)! Mvh sandi

sandi_1990
2008-02-26, 10:06
Till undertaker där, Schemat verkar jättebra och ska börja testa det! undrar bara ungefär hur långa passen ska vara :)? Mvh sandi

Flotet
2008-02-26, 10:37
Jag delar upp min vecka enligt följande,
dag1: Bröst, triceps
dag2: Ben, grepp
dag3: Vila
dag4: Axlar, mage
dag5: Rygg, biceps

Vad du än ska köra rekomenderar jag dig att grunda all träning i basövningarna. Just nu så börjar jag med minst 2 basövningar för att om orken finns gå bort till kablar etc. Ett stort fel som många nya gör är att de vill bygga massa i kabeldragaren. Fullt möjligt men enligt mig inte helt optimalt.

Hur som haver jag kör 4 split och mkt basövningar har hållt på i snart 9 år och ännu inte tröttnat.

Och nu slutar vi hacka på disco killarna, alltför många har varit där inklusive mig själv.

_jesper
2008-02-26, 10:52
Till undertaker där, Schemat verkar jättebra och ska börja testa det! undrar bara ungefär hur långa passen ska vara :)? Mvh sandiFörsök att håll passen under 1 timme :)

Jay
2008-02-26, 10:56
Försök att håll passen under 1 timme :)

Vad händer efter en timme?

Johannes-S
2008-02-26, 10:59

Svordomar kanske?

+1 :blink:

Sniggel
2008-02-26, 12:17
Grabbar och tjejer, menar verkligen inte att göra någon arg eller se! Ni har säkert rätt i att jag skrev dåligt, men om jag ställer frågan rakt ut, och försöka strunta i faktan, är det bättre att träna en eller några kroppsdelar per träningspass? t ex att vissa dagar bara köra biceps och triceps? om frågan är oklar så skit i o svara :)! mvh sandi

Vissa säger att det är effektivare att della upp kroppen i flera segment och köra de olika delarn på olika dagar. Det är dock ingen sanning och många tycker tvärtom, att det är bättre att köra så många muskler som möjligt på en dag och på så sätt kunna träna kroppen oftare och undvika överdrivet lång återhämtningstid.

Undertaker
2008-02-26, 13:53
Här är ett exempel!

Måndag: Bröst och Triceps
Tisdag: Rygg och Biceps
Onsdag: vila
Torsdag: Axlar, Trapz och Mage
Fredag: Ben
Lördag: Vila
Söndag Vila

På nån av dagarna med vila kan du lägga in kondis träning om du vill!
Försök sikta på 3 övningar per musklegrupp och 3 arbetsset per övning!
Mycket mer än 1h ska inte passen ta!

Men t.ex. på måndagen så om du kör bröstdips som en bröstövning så räcker säkert 2 övningar triceps bra!

Lycka till!

där stod det!! :D

Flotet
2008-02-26, 16:01

+1 varför en timme, själv tränar jag i regel 1,5-2 timmar per gång och det fungerar alldeles utmärkt.

_jesper
2008-02-27, 23:09
Inget

Men, man är inte lika motiverad efter en timme, och man slipper sitta och slöa mellan seten om man har lite tidspress, man sparar tid, mindre risk att hamna i katabolt.. ja listan kan göras lång.

Men dom som vill köra 2-3 timmar, gör det.

Mvh

Benjamin_fj
2008-04-10, 15:55
måndag: Bröst, biceps
tisdag ben
onsdag vila
torsdag rygg, triceps
fredag axlar,
helgen vilar du

Så här kan du köra, kör inte mer än en timma. Ät mycket mat, det är inte fel att vila.

mvh