Visa fullständig version : Tycker ni att Bodybuilding är en sport?
WiggMaestro
2008-01-28, 17:15
Som rubriken lyder..
Varför nämner aldrig tv-sporten någon om de stora byggartävlingarna. det visas aldrig något från varken de stora internationella eller svenska eventen inom fitness/bodybuilding.
Jag älskar styrketräning och styrkelyft och använder mig av detta för att förbättra mina resultat i olika sporter.
Själv tycker jag inte bodybuilding är någon sport utan mer som en hundutställning eller missworld, miss universum.
Vad tycker ni?
Nordvargr
2008-01-28, 17:24
Jag anser inte att bodybuilding är en sport / idrott.
Sport = Sport är ett samlingsbegrepp för olika aktiviteter med tävlingsmoment. Sport kan utövas individuellt eller i lag.
Svar ja:
Idrott = Idrott kan definieras som kroppsövningar med fysisk aktivitet för att få motion och rekreation. Ofta med tävlan enligt vissa regler. Några exempel på idrotter är handboll, bandy, fotboll och skidsport. Idrottshögskolan definierar idrott som "all fysisk aktivitet genomförd med målet att främja fysisk och psykisk hälsa, rekreation, tävlingsprestation och estetisk upplevelse".
Svar: Allt handlar om hur man själv ser på det, enligt mig.
Som i alla idrotter handlar det om prestation.
Ja, jag tycker att bodybuilding är en idrott, en idrott som tar så mycket tid att det även blir en livsstil.
Undertaker
2008-01-28, 17:32
Nej, mera som en motsats till skönhetstävling.
Ingen åsikt.
Men för mig har det ett underhållningsvärde.
Misspepp
2008-01-28, 17:51
absolut...skulle tro att det är den tuffaste sporten också med tanke på träning,kost etc..
Per Grunditz
2008-01-28, 18:07
En uppvisningssport ja. Nån sorts weird blandning mellan skönhetstävling och ja.. Eller fan, svårt det där.
absolut...skulle tro att det är den tuffaste sporten också med tanke på träning,kost etc..
Jag har svårt att tänka mig någon annan sports utövare som är lika nitiska när det gäller kost. Men inte tror jag att träningen är den tuffaste som finns. Inte en chans.
Ja, jag tycker att det är en sport. Sport=träning för mig.
Dementis
2008-01-28, 19:56
det här är lite som capoeira för mig.. (stavning?) gällande om det är en kampsport el inte. svårt att bestämma mig om jag tycker bb är en sport/idrott.
men då man tränar, tävlar och använder kroppen så.. lutar mer åt sport :P
Det rör sig defenitivt om något som liknar en sport iaf.
Det jag främst ifrågasätter (när det handlar om huruvida det är en sport) är väl de ggr då man bedömmer smink, hår, dräkter osv. Då känns skönhetstävling nära till hands.
Svårt det där.
Edit: Om lekar som Jeopardy t.ex anses vara fråge-sport, borde också bodybuilding kunna ses som en sport, då det uppenbarligen inte finns krav på fysisk prestation i tävlingsmomentet.
Ja, en sport är det i mina ögon.
om curling, boule, rally, konståkning, biljard, dart m.m är sport/idrott så är bodybuilding definitivt en sport/idrott!
Dartens ändamålsbeskrivning
Grundläggande bestämmelser
Svenska Dartförbundet (SDF) och dess medlemmar har till uppgift att sprida och utveckla dartsporten i Sverige. Dartsporten skall organiseras efter demokratiska principer, och på så sätt att den i möjligaste mån blir tillgänglig för alla. SDF skall verka för en dopningsfri idrott i linje med RF, där så är förenligt med WDF WDF har numera (2005) antagit WADA dopningspolicy i sin helhet.
HAHAHA :p säg att jag missförstår det och att dom menar dopningsfri idrott i allmänhet och inte inom dart...
Träningen för bodybuilding är en sport för mig medan tävlingen är en skönhetstävling.
Tävlingsmomentet ska medföra en mätbar prestation för att det ska vara en sport.
Träningen för bodybuilding är en sport för mig medan tävlingen är en skönhetstävling.
Tävlingsmomentet ska medföra en mätbar prestation för att det ska vara en sport.
hur blev konståkning en sport då ? eller är det du skrev bara din personliga åsikt ?
MickeGBG
2008-01-29, 13:41
Självklart är det en sport! Men en missförstådd sådan..
Du tränar på/för att bli bättre.
Du har tävlingar, mästerskap, proffsliga, poangbedömning, GP´n.
Belackarna brukar ju klaga på att det inte är prestationen på scen som bedöms...
I så fall borde de prova att stå i line i 20min, glatt leende, kämpandes mot krampkänningar, för att sedan dra av 3 särbedömningar med kvartsvändningar & de 7 obligatoriska på ett mjukt & välkorreograferat sätt.:D
+På scen tävlar du om att visa upp (m anspänning, avslappning, tweak & vinklar) en fysik så nära idealet som möjligt genom posering.. Denna form har slipats fram under det föregående momentet deff, som inte beröms undertiden utan enbart på scen.
BB är solklart en sport! Men en underlik dito, som konståkning, rytmisk gymnastik eller simhopp ungefär...
hur blev konståkning en sport då ? eller är det du skrev bara din personliga åsikt ?
Det var bara min personliga åsikt i ett försök att snabbt komma på en definition. Att konståkning och gymnastik är sporter är det inte många som inte håller med om och de faller inte riktigt in i den definitionen.
Thomas.B
2008-01-29, 16:43
svåraste och tuffaste sporten om man ser till allt och inte bara själva tävlingen.
svåraste och tuffaste sporten om man ser till allt och inte bara själva tävlingen.
hur menar du nu? att förberedelserna är mycket hårdare än i andra sporter?
Olof Eriksson
2008-01-30, 10:48
Dartens ändamålsbeskrivning
Grundläggande bestämmelser
Svenska Dartförbundet (SDF) och dess medlemmar har till uppgift att sprida och utveckla dartsporten i Sverige. Dartsporten skall organiseras efter demokratiska principer, och på så sätt att den i möjligaste mån blir tillgänglig för alla. SDF skall verka för en dopningsfri idrott i linje med RF, där så är förenligt med WDF WDF har numera (2005) antagit WADA dopningspolicy i sin helhet.
HAHAHA :p säg att jag missförstår det och att dom menar dopningsfri idrott i allmänhet och inte inom dart...
Av vilken anledning skulle man inte kunna dopa sig inom dart?
Man kan dopa sig i skytte t.ex. genom att ta preparat som gör en stadigare på hand. Det finns med all säkerhet dopningspreparat som kan förbättra ens resultat även inom dart.
Jag ser det mer som en livsstil:emo-thumb
Jacksatan
2008-01-30, 14:26
Du har provat allt annat alltså?
Kung Bruno
2008-01-30, 14:32
Icke.
Tror lätt att konditionssporter är svårare. Visst att bli tävlingshård är inte kul, men ändå.
Antero416
2008-01-30, 14:56
Jag anser att Golf, Dart och Snooker(Biljard typ) inte är sporter. En sport utövas i lag eller individuellt med ett mål att uppnå(göra flest mål, hoppa högst eller kasta längst) och att det ska vara fysiskt krävande i uthållighet, styrka, kondition och teknink. Bodybuilding är inte en sport men däremot tyngdlyftning. Att bygga muskler på lång sikt är som att sminka sig bäst eller hitta finast kläder enligt mig.
Det är vad jag ANSER. Bli inte aggro nu för det :D
Per Grunditz
2008-01-30, 15:42
Det finns med all säkerhet dopningspreparat som kan förbättra ens resultat även inom dart.
Jepp, i skytte klassas det som doping om man är alkoholpåverkad. Att ta en stadig whisky ger som sagt lite stabilare händer:) Jag dopar mig ofta innan jag gaddar!
Jag anser att Golf, Dart och Snooker(Biljard typ) inte är sporter. En sport utövas i lag eller individuellt med ett mål att uppnå(göra flest mål, hoppa högst eller kasta längst) och att det ska vara fysiskt krävande i uthållighet, styrka, kondition och teknink. Bodybuilding är inte en sport men däremot tyngdlyftning. Att bygga muskler på lång sikt är som att sminka sig bäst eller hitta finast kläder enligt mig.
Det är vad jag ANSER. Bli inte aggro nu för det :D
Det nämner ju specifikationerna för en idrott mer eller mindre.
Thomas.B
2008-01-30, 16:36
JAG anser att det är en av dom svåraste sporterna som finns ja.
Jacksatan: Nej men jag känner många i olika sporter, har DU ens provat köra ordentligt?
Olof Eriksson
2008-01-30, 17:40
Jepp, i skytte klassas det som doping om man är alkoholpåverkad. Att ta en stadig whisky ger som sagt lite stabilare händer:) Jag dopar mig ofta innan jag gaddar!
Ville inte nämna det, då man inte får nämna dopningspreparat på detta forum :emo-thumb
Svårt att säga hurvida det är en idrott, skulle nog också gå mer åt ngn typ av freaky skönhetstävling, anledningen till att man aldrig ser det på TV är enkel, trovärdighetssyfte, mycket försigår inget rapporteras, om man vill bli accepterad måste man enligt mig ta tjuren vi hornen.
Alex Thunholm
2008-01-30, 20:48
sport nja. finns ju tävlingsmoment osv men saken är den att i från cykling skidor osv som är asjobbigt så har man ju en vila. en byggare vilar aldrig i från byggningen. han tänker mat träning vila osv konstant på rutin, känsla o kärlek för de han gör. byggning är mer än en sport.
angående jobbigheten sporter emot varann. självklart är cykling o längdskidåkning osv en totalt dödande sport. dock är varje dag dem sista veckorna inför en tävling lika jobbiga. och psyket är inte på topp då heller. sen som man mår på själva tävlingsdagen kan ingen förstå som itne varit där.
Robert Svensson
2008-01-30, 20:52
Älskar du din mamma och pappa?
Svaret är lika självklart för mig som svaret på denna fråga.
MickeGBG
2008-01-30, 21:12
Älskar du din mamma och pappa?
Svaret är lika självklart för mig som svaret på denna fråga.
Att BB är en sport vid veckopengsdax?:what::drool:
Att BB är en sport vid veckopengsdax?:what::drool:
Haha, alltid skönt med ett humoravbrott mitt i.
Sen är det säkert jättejobbigt för bb´ers att banta mycket (sagt med Tony Rickardsson-ironi), men jag kan aldrig i hela mitt liv tro att det är lika tungt att gå ner i vikt som att utföra den träning som elitidrottare gör inom de tyngsta konditionsgrenarna eller brottning eller gymnastik.
Det är sannolikt mer av en psykisk påfrestning att undvika kakor, men träningen som sådan är inte utformad att kunna göra något ansträngande utan syftar enbart till muskeltillväxt. Sen såklart får man styrka på köpet.
Om det fanns en sport jag skulle undvika för att jag inte trodde mig klara av den fysiskt, så skulle det inte vara bb. Bortsett från att jag inte har naturen på min sida.
Jag kan komma på flera sporter på rak arm som borde vara svårare än bodybuilding när båda sporterna utövas på elitnivå.
Sedan undrar jag hur folk deffinierar "tuffhet" sporterna emellan. Boxning eller thaiboxning som utövas proffessionellt är väldigt tufft såtillvida att du lätt kan ådra dig skador, lite krampkänningar på scen pga vätskebrist står sig relativt slätt mot en bruten näsa och en hjärnskakning. Även vad gäller träningsmängd står bb sig slätt mot andra sporter, det är få sporter på elitnivå som kräver mindre träning än bb. Det enda moment som många andra sporter inte behöver bry sig så mycket om är viktförlustmomentet därmed inte sagt att en AG-gymnast kan komma intultande vägande 80kg på 160cm, även inom boxning förekommer det i många fall omfattande diet parat med hård träning för att komma ned i rätt viktklass.
hur menar du nu? att förberedelserna är mycket hårdare än i andra sporter?
Jag fattar precis vad Thomas B. menar.
Självklart är det tufft i alla elitidrotter med förberedningar.Men i byggning är förberedelserna varenda minut på hela dygnet.
Självklart är det tufft i alla elitidrotter med förberedningar.Men i byggning är förberedelserna varenda minut på hela dygnet.
Alltså jag vet att många anser att de lever, äter och skiter byggning 24/7 och att det är det som gör att sporten är så tuff, men jag lovar att många elitidrottare har precis samma inställning. Inget ont om byggning, förberedelserna är tuffa som fan, dock inte unika. :)
Eddie Vedder
2008-01-31, 08:30
Alltså jag vet att många anser att de lever, äter och skiter byggning 24/7 och att det är det som gör att sporten är så tuff, men jag lovar att många elitidrottare har precis samma inställning. Inget ont om byggning, förberedelserna är tuffa som fan, dock inte unika. :)
+1
Och som byggare är ju faktiskt inte träningsmängden så extrem jämfört med vad en elitskidåkare eller en triathlet lägger ner t.ex.
Träningen är en sak för byggning och resterande liv är nog viktigare än i vissa andra idrotter, det är ju varken så extremt mycket tid som läggs på träning och inte är den särskilt energikrävande heller.
Disciplinen som krävs för att bli en lyckad byggare är sinnessjukt imponerande, men den disciplinen hade ju varit direkt konstraproduktiv för en person som tränar tmmars av intensiv konditionsträning varje dag. Knappast som att man vinner på att käka en dietmat då, det handlar ju om att överhuvudtaget hinna få i sig tillräckliga kalorimängder när man inte sover eller tränar.
Uppoffringarna man lägger i sitt idrottande måste ju sättas in i rätt sammanhang och ställas i proportion till vad som behövs/krävs. En tävlingsdiet kräver som sagt en sjuk disciplin, den typen av självdisciplin (d.v.s. den stenhårda strikta dieten) är ju knappast något som saknas hos andra elitidrottare, den är dock inte nödvändig hos alla.
Som svar på topic: JA! Bodybuilding är i allra högsta grad en idrott enligt mig och dess utövare är idrottsmän som förtjänar precis samma respekt som fotbollspelare, hockeyspelare, höjdhoppare o.s.v.
Petter__Jonsson
2008-01-31, 10:11
+1
Och som byggare är ju faktiskt inte träningsmängden så extrem jämfört med vad en elitskidåkare eller en triathlet lägger ner t.ex.
Träningen är en sak för byggning och resterande liv är nog viktigare än i vissa andra idrotter, det är ju varken så extremt mycket tid som läggs på träning och inte är den särskilt energikrävande heller.
Disciplinen som krävs för att bli en lyckad byggare är sinnessjukt imponerande, men den disciplinen hade ju varit direkt konstraproduktiv för en person som tränar tmmars av intensiv konditionsträning varje dag. Knappast som att man vinner på att käka en dietmat då, det handlar ju om att överhuvudtaget hinna få i sig tillräckliga kalorimängder när man inte sover eller tränar.
Uppoffringarna man lägger i sitt idrottande måste ju sättas in i rätt sammanhang och ställas i proportion till vad som behövs/krävs. En tävlingsdiet kräver som sagt en sjuk disciplin, den typen av självdisciplin (d.v.s. den stenhårda strikta dieten) är ju knappast något som saknas hos andra elitidrottare, den är dock inte nödvändig hos alla.
Som svar på topic: JA! Bodybuilding är i allra högsta grad en idrott enligt mig och dess utövare är idrottsmän som förtjänar precis samma respekt som fotbollspelare, hockeyspelare, höjdhoppare o.s.v.
+2
För att bli bäst innom sin sport kävs ju självklart att man är noggran dygnet runt och en triathlet, cyklist, skidåkare elle långdistanslöpare har ju åtskilligt mycket mer täningstid än en BB. låt gå för att de slipper vätsketöma osv men tävlingsförberedelserna där är ingen dans på rosor heller.
samutown
2008-01-31, 12:28
Nej, det är ingen sport i mina ögon.
Peter Nilsson
2008-01-31, 14:57
Nej, Bodybuilding är ingen sport.
Bodybuilding är Djävulens påfund och roten till allt ont i världen.
Allvarligt talat, varför ska man alltid behöva jämföra med något annat för att ”rättfärdiga” det man sysslar med.
Sport eller inte… -Bodybuilding ”gungar flötit”!!!
WiggMaestro
2008-01-31, 15:41
Bodybuilding är en livsstil som någon sa tidigare.
Ni som anser att bodybuilding är en sport, tycker ni aven skönhetstävlingar är en sport? Moddellerna tränar, bantar, steppar på assmaster-maskinerna opererar sig mm för att se så bra ut som möjligt.
Skillnaden på träningsvolymen för en bodybuilder och en elitidrottsman är enormt stor. En elitidrottsman har träningen som sitt jobb. Tränar, äter, vilar är det enda som står på deras schema. Till skillnad från en bodybuilder som tar sin morgonpromenad, lyfter tungt i ca 1 timma och eventuellt kör lite kardio. Självklart är en bodybuilder riktigt vältränad men oftast bara till det yttre, Hur bra lungkapacitet, blodvärden, kondition, syreupptagningsförmåga mm har en bodybuilder.
Om det inte visas på tv-sporten är det ingen sport. Det finns en anlednig till att bodybuilding aldrig näms som en sport.
Men kan folk för i helvete slå upp vad ordet sport betyder. Det är en jävla skillnad på en sport och en idrott.
Bodybuilding är en livsstil som någon sa tidigare.
Ni som anser att bodybuilding är en sport, tycker ni aven skönhetstävlingar är en sport? Moddellerna tränar, bantar, steppar på assmaster-maskinerna opererar sig mm för att se så bra ut som möjligt.
Skillnaden på träningsvolymen för en bodybuilder och en elitidrottsman är enormt stor. En elitidrottsman har träningen som sitt jobb. Tränar, äter, vilar är det enda som står på deras schema. Till skillnad från en bodybuilder som tar sin morgonpromenad, lyfter tungt i ca 1 timma och eventuellt kör lite kardio. Självklart är en bodybuilder riktigt vältränad men oftast bara till det yttre, Hur bra lungkapacitet, blodvärden, kondition, syreupptagningsförmåga mm har en bodybuilder.
Om det inte visas på tv-sporten är det ingen sport. Det finns en anlednig till att bodybuilding aldrig näms som en sport.
Du säger att elitidrottsmän har sin träning som jobb dvs tränar, äter och vilar.vad tror du en byggare gör då?
WiggMaestro
2008-01-31, 17:31
En byggare tjänar oftast inte några större summor på sin hobby och måste därför knega som en vanlig svensson och är inte i närheten av samma träningsvolym som elitidrottsmän.
Ska väl säga att sport.. ja menar idrottsmän/kvinnor på elitnivå kan träna up till 5-6 timmar per dag. En bodybulider tränar väl i snitt 1 timme om dagen? ( nej, en morgonpromenad på 1 1/2 timme är inte träning)
Det finns även en annan anledning till varför bodybuilding inte är en sport/idrott, men det får inte disakuteras på detta forum.
En byggare tjänar oftast inte några större summor på sin hobby och måste därför knega som en vanlig svensson och är inte i närheten av samma träningsvolym som elitidrottsmän.
Ska väl säga att sport.. ja menar idrottsmän/kvinnor på elitnivå kan träna up till 5-6 timmar per dag. En bodybulider tränar väl i snitt 1 timme om dagen? ( nej, en morgonpromenad på 1 1/2 timme är inte träning)
Det finns även en annan anledning till varför bodybuilding inte är en sport/idrott, men det får inte disakuteras på detta forum.
+1 huvudet på spiken
Jag tycker du inte riktigt vet vad du pratar om i det här sammanhanget.Nu pratar du om elitidrottsmän i andra grenar o jämför med en hobbybyggare.Vet du hur en proffsbygare överhuvudtaget tränar?Och varför är inte en morgonpromenad träning enligt dig?I vilken takt tror du dem går i egentligen? Jag tycker exempelvis inte knäböj till 45 grader är träning som många elitidrottare kör.
Fredde86
2008-01-31, 18:57
Tror du menar doping!
Det förekommer nog mer än många tror i alla idrotter.
Ta cykling som exempel! (och det är jobbigt)
Det finns folk som hävdar att ingen ren människa fysiskt klarar av att cykla tour de france under så kort tid, utan att dopa sig.
Dessutom avgör väl inte en sån sak om det är eb idrott eller sport.
Är skytte en sport? Det är ju faktiskt en os gren! Inte så fyskiskt jobbigt vad jag vet.(inge illa menat om skytte)
WiggMaestro
2008-01-31, 19:02
Jag tycker du inte riktigt vet vad du pratar om i det här sammanhanget.Nu pratar du om elitidrottsmän i andra grenar o jämför med en hobbybyggare.Vet du hur en proffsbygare överhuvudtaget tränar?Och varför är inte en morgonpromenad träning enligt dig?I vilken takt tror du dem går i egentligen? Jag tycker exempelvis inte knäböj till 45 grader är träning som många elitidrottare kör.
Jag jämförde inte med hobbybyggare, anledningen till att jag nämde ordet hobby, var att jag inte anser bodybuilding vara någon idrott/sport...
Jag vet mycket väl hur en proffsbyggare tränar och det är inte i närheten av andra elitidrottsmän, men det spelar ingen roll hur träningen ser ut det är själva tävlingsmomentet som verkligen inte är någon idrott/sport.
Ingen tvekan att en bodybuilder ser riktigt vältränad ut, men det gör även vissa modeller. Kallar du "Victoria secret show" för ett sportevenemang?
Sen om en byggare har grymma gener, tränar slaviskt, vilar och sköter kosten till 100% hela livet inte gör att han har någon chans mot andra tävlande som lägger till ännu ett recept till sitt vinnande koncept tycker jag är lite osportsligt. Men detta pratas ju inte om och ses som ensjälvklarhet eftersom alla kör på samma villkor.... så idrott/sport... Verkligen inte.
WiggMaestro
2008-01-31, 19:07
Tror du menar doping!
Det finns folk som hävdar att ingen ren människa fysiskt klarar av att cykla tour de france under så kort tid, utan att dopa sig.
Är skytte en sport? Det är ju faktiskt en os gren! Inte så fyskiskt jobbigt vad jag vet.(inge illa menat om skytte)
Klart det förekommer inom alla sporter, men inom andra sporter utförs det dopingkontroller samt en massa andra åtgärder för att förebygga detta. Om samma åtgärder skulle tas inom bodybuilding skulle den dö ut...
Fredde86
2008-01-31, 20:09
Klart det förekommer inom alla sporter, men inom andra sporter utförs det dopingkontroller samt en massa andra åtgärder för att förebygga detta. Om samma åtgärder skulle tas inom bodybuilding skulle den dö ut...
jo men det avgör ju inte om det är en sport eller inte.
WiggMaestro
2008-01-31, 20:41
Jag pratar om att tävlingmomentet i bodybuilding inte är en idrott/sport. Det är vad jag tycker, du har en annan åsikt, jag lämnar dopingsnacket.... vill inte bli bannad.... igen...
Jag jämförde inte med hobbybyggare, anledningen till att jag nämde ordet hobby, var att jag inte anser bodybuilding vara någon idrott/sport...
Jag vet mycket väl hur en proffsbyggare tränar och det är inte i närheten av andra elitidrottsmän, men det spelar ingen roll hur träningen ser ut det är själva tävlingsmomentet som verkligen inte är någon idrott/sport.
Ingen tvekan att en bodybuilder ser riktigt vältränad ut, men det gör även vissa modeller. Kallar du "Victoria secret show" för ett sportevenemang?
Sen om en byggare har grymma gener, tränar slaviskt, vilar och sköter kosten till 100% hela livet inte gör att han har någon chans mot andra tävlande som lägger till ännu ett recept till sitt vinnande koncept tycker jag är lite osportsligt. Men detta pratas ju inte om och ses som ensjälvklarhet eftersom alla kör på samma villkor.... så idrott/sport... Verkligen inte.
Tack!Det var allt jag behövde läsa mer från dina tankar angående det hela..nu förstår jag att du inte vet ett dyft vad du pratar om.Du jämför kroppsbyggarnas fysik med manlig modeller och dessutom jämför du en bodybuildingtävling med en modevisning!!
Och nej du vet inte hur ett byggarproffs tränar.
Sen det sk. receptet du pratar om så är du totalt insnöad om du endast tror att byggare använder det.
Finns ingen mening att diskutera det hela med någon som hämtat sina åsikter i sandlådan.
Tror du menar doping!
Det är uppenbart att det förekommer överallt, skillnaden är på vilket sätt man väljer att agera på det. En cyklist eller skidåkare upptäcks och blir omedelbart avstängd och oönskad både som förebild och aktiv atlet. Inom BB ser man dock flera "Atleter" som erkänner användning av olagliga preparat som förebilder. Titta igenom bildtrådarna det är så uppenbart att en blind ser vilka fantastiska mänger protein de där killarna äter.:nono:
Med andra ord diskussionen bör inte ligga på eventuell förekomst utan på reaktionerna som eventuellt bruk ger på fans, och medtävlare.
Thomas.B
2008-02-02, 00:19
Det är uppenbart att det förekommer överallt, skillnaden är på vilket sätt man väljer att agera på det. En cyklist eller skidåkare upptäcks och blir omedelbart avstängd och oönskad både som förebild och aktiv atlet. Inom BB ser man dock flera "Atleter" som erkänner användning av olagliga preparat som förebilder. Titta igenom bildtrådarna det är så uppenbart att en blind ser vilka fantastiska mänger protein de där killarna äter.:nono:
Med andra ord diskussionen bör inte ligga på eventuell förekomst utan på reaktionerna som eventuellt bruk ger på fans, och medtävlare.
Är du riktigt efterbliven? Bodybuilding är att ha STORA muskler, fattar du? Varför blir det då mer uppenbart att dom tar grejer för att dom är stora?
Ta en liiiite mer nogrann check i fighting sporter, cykling, hockey o.s.v För att nämna en snabbt, Lois Armstrong fick testikel cancer, efter operation o.s.v ligger han alltid precis vid godkänd gränsen vid tester (som många andra). Roligt att han har högre värden än innan efter en sådan grej. Men dom cyklar ju då tar man inget.
Är du riktigt efterbliven? Bodybuilding är att ha STORA muskler, fattar du? Varför blir det då mer uppenbart att dom tar grejer för att dom är stora?
Ta en liiiite mer nogrann check i fighting sporter, cykling, hockey o.s.v För att nämna en snabbt, Lois Armstrong fick testikel cancer, efter operation o.s.v ligger han alltid precis vid godkänd gränsen vid tester (som många andra). Roligt att han har högre värden än innan efter en sådan grej. Men dom cyklar ju då tar man inget.
Tackar uppskattar alltid att bli kallad för efterbliven pga en åsikt:smile-tb:
Min första mening säger väl just det, att det förekommer i en massa sporter men det som skiljer BB från mängden är förhållandet acceptansen om du så vill till uppenbara fall. Angående Louis Armstrong så vad har det med någonting i överhuvudtaget det bekräftar bara att du fått mitt inlägg runt bakfoten.
1. Det förekommer överallt
2. Majoriteten av världens atleter tar kraftigt avstånd från de som tar och fenomenet att göra det.
3. BB ingår inte i den majoriteten.
Så nu hoppas jag att du har förstått vad jag menar och att du tvättar munnen med tvål och vatten
World War III
2008-02-02, 09:36
Trevligt med många åsikter :) Roligt med 100 kg män som innehar 40 kg fjortis tänk i skallen .
BB känns ibland lite fel när många tror att en tävlande skulle klättrat någon plats om denne hade bättre färg och "roligare" fritt program..Känns mer som någon sa , som en hundutställning. Men kanske vill inte tunga hardcore snubbar medge att det är en skönhets tävling, det räcker nog redan att stå i dom söta små halv stringen:) '
Kom till AF istället ; en riktig sport!
Varför nämner aldrig tv-sporten någon om de stora byggartävlingarna. det visas aldrig något från varken de stora internationella eller svenska eventen inom fitness/bodybuilding.
För att de "vet" att "alla" är dopade?
Japp, jag anser att BB är en sport och idrott. Varför man inte ser det så mycket på teve är väl av samma anledning som man inte ser många andra sporter; ingen bryr sig. Gemene man kan sällan relatera till bb-kroppar där man kan se muskler och detaljer som de flesta inte ens kan ana på sin egen kropp, och ännu färre fattar väl tävlingsmomentet och hur domarna dömer.
Den utbredda dopningen är säkert en del av det oxå, såklart.
Och, grabbar för fan. Tänk efter lite nu! Cyklisten ni pratar om heter inte LOIS Armstrong.....pinsamt.
Glenn Landfill
2008-02-06, 10:33
Och, grabbar för fan. Tänk efter lite nu! Cyklisten ni pratar om heter inte LOIS Armstrong.....pinsamt.
I agree!
Louis Armstrong var däremot än jävel på att blåsa i trumpeten :laugh: vem vet vad han tagit med dem jäkla kinderna ;)
Lance Lance Lance förlåt mig!:doh:
Namnet kändes jå jävla bekant att jag bara hoppade på tåget.
Det räknas väl som en sport så länge det är en seriöst organiserad tävling inom det?
bigbulka
2008-02-08, 12:52
Tja konståkning och rytmisk sportgymnastik,dans osv är ju sport så varför inte byggning.
Klart att det är en sport.
:)
Både fitness, byggning och allt sådant som man tävlar i.
Skönhetstävlingsaktigt och med skönhetsmoment till viss del eller inte.
Det anser jag även om rena modell och skönhetstävlingar.
Alla roliga och bra tillfällen när man kan vinna, vara bäst och få andra tjejer att grina när man vinner det anser jag absolut vara en sport.
Vad annars?
:)
*skrattar*
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.