handdator

Visa fullständig version : Internetforum tar död på tävlingsbyggningen

Fredrik Age
2005-10-13, 21:10
Som ett led i att utveckla BODY´s forum till ett unikt forum där man kan ta tillvara på kunskap och erfarenheter, vill jag härmed slå ett varnande slag för att internet kan i många fall ta död på tävlingsbyggningen. Vad menar jag då med detta? Jo, efter flerårigt surfande på diverse träningsforum - både som aktivt skrivande samt slumrande bakgrundssurfare - har jag kommit fram till att en del som skall tävla lägger upp bilder av varierande kvalitet och utlovar både det ena och det andra eller ber om andras synpunkter och kommentarer. Andra medlemmer stämmer då i bäcken och kommer med allehanda tillrop som; "grym", "äger", "du kommer att vinna lätt", "bäst axlar", "snygga ben" osv osv. Erfarenheter har därefter visat att det inte blev något ägande över huvud taget. På BODY´s forum anser jag att man ska lägga upp helkroppsbilder i line samt olika obligatoriska poseringar för att bli rättvist kammenterad eller bedömd. Ej heller komma med förklaringar till varför man ser ut på det ena eller andra sättet bör förekomma. Exempel på detta är; "tom", "på kvällen", "inte laddat" osv osv.

Ska man bara visa formen för att vara snyggast på beachen eller för att fixa mest pumor, fine, men ska man tävla tycker jag att på detta forum ska vi kräva lite kvalitet av bilderna för att ge personerna rätt utgångsläge för en kvalitativ utomstående bedömning. En krabba i långbyxor säger ju ingenting inför en tävling och ej heller en dubbelbicca i halvkroppsformat.

Slutklämmen i mitt resonemang är alltså att personerna som vill ha kritik, positiv som negativ, skall ge ordentliga förutsättningar för att kunna få detta. Då slipper internetforumen ta död på tävlingsbyggningen genom att "utlova" saker som inte dyker upp. Ett perfekt exempel på detta är t.ex. Dennis James som alltid slänger upp innanbilder på sig själv där han ser ut som en husgud, men vid tävlingen så ser han alltför ofta inte till att leva upp till dessa bilder.

Bara en reflektion från min sida...

Blond Bomber
2005-10-13, 21:41
Det mittersta stycker håller jag helt med om, men att posta bilder på internet ser jag bara som en utveckling av sporten. Givetvis är man naiv om man går helt på främmande människors råd, men jag tycker din titel var lite väl hård. Själv gillar jag att kolla in pre-contest bilder, att de på något sätt skulle förstöra tävlingsbyggningen kan jag inte se det minsta spår av.

Gött å se dig posta här förresten Age, jag är ett stort fan.

Mikael Gustafsson
2005-10-13, 21:56
Håller faktiskt med Age här....:emo-thumb

Jonas Lundberg
2005-10-13, 22:46
håller också med om att helkroppsbilder är att föredra.
men hur många kan uppvisa en bra fysik topp till tå alla dagar i veckan?
många är också rädda att uppvisa en fysik som inte är näst intill i tävlingsform.
sedan tycker jag att dom flesta dömer för hårt utifrån bilder. det är väldigt svårt att jämföra olika bilder åt pga. kvalitet, färg, ljus etc. man kan se både bättre och sämre ut på bilder mot verkligheten. med rätt ljus, färg och skuggor kan man få Brad Pitt eller någon annan mindre musklad att se riktigt bra ut!
....men visst är det bättre med bilder som visar hela fysiken!:bb2:

Maximize
2005-10-20, 11:53
Var inne på ett stort träningsforum nyligen och såg där en tjej som postat bilder och frågade om kommentarer, dock var bilderna enbart bubbelbickar utan att se helkropps och formen rent sagt urusel.

Så för att inte vara elak men ändå ge en rättvis bedömmning sa jag som det var, träna, ät bra och ge det tid att överhuvudtaget komma någonstans sen posta bilder. Finns ingen som helst vits att posta bilder om allt är crap eller man bara vill ha beröm.. :mad:

Detta gav dock högljudda protester från flertalet människor på det forumet. Att jag var elak och att jag helt enkelt inte behövde posta svar om det var negativt.

Men då är min fråga, vad är det för vits med ett forum där alla klappar varandra på axlen och ger thumbs up hela tiden? Tja, det kommer i min mening generera en hel flock med idioter som aldrig kommer komma någonstans...

Hoppas verkligen BODY inte blir ett likadant forum utan där man verkligen kan ge och få konstruktiv kritik och beröm (om det är befogat)

Vill också passa på att tacka den ultimata coachen och PT´n som på 4 månader hjälpt mig till otroliga framsteg. Tack Tor.
Med din kunskap, min motivation och hårdnackad disciplin kommer jag att kunna tävla nästa år.

Tacksam för all kritik och gensvar på min post....

Andreas Guiance
2005-10-20, 12:11
Som jag ser det kan det slå över åt båda håll. Dels finns det exempel då man ser folk som knappt lyft en hantel få kommentarer som nästan får en att tro att de är färdiga för olympia-scenen, och det är naturligtvis bara löjligt. Men å andra sidan tycker jag man ibland ser sågningar bara för sågningarnas skull. Ofta kanske det är någon liten kille på 16 år som slänger in en mobilkamerabild där man ser lite suddiga biceps och några rutor. Och visst, en sån bild säger ingenting; men behöver man därför vara elak i sitt svar? Det räcker väl med att svara att något i stil med "Det är svårt att se något på en sån där bild, men lycka till med träningen iaf!"...min poäng är att man inte behöver idiotförklara en lillkille bara för att han inte greppar att helkroppsbilder är bättre (eller kanske inte har fysiken för att posta dem?).

Ett annat exempel är när tjejer postar bilder, om vi bortser från aspekten att det alltid följs av ett antal mer eller mindre explicita förslag (vilket är tråkigt i sig, även om vissa tjejer säkert gillar det), så tar det ju bekant lite längre tid för tjejer att bygga muskler. Ibland kan det tom vara lite halvknepigt att se om en tjej tränar styrka eller bara är allmänt i form (om hon inte är på hög nivå dvs). Tänk på det när ni kritiserar en tjej för hennes bilder, det går helt enkelt inte att jämföra rakt av med sina egna stora armar eller markerade ben. Tjejer har mindre muskler och mer fett och måste ju få kritik utifrån de förutsättningarna.

Nu lät det lite som om jag förordade en klubb för inbördes beundran iaf...men det är inte det jag menar. Min poäng är bara att man, även om man är sanningsenlig, kan hålla sig från att vara elak och såga personer i onödan.

Per Grunditz
2005-10-20, 13:03
Just det där med klapp på axeln-kommentarer kan jag hålla med om iof.. På ett annat forum (ej kroppsinriktat dock) brukar jag lägga upp diverse projekt, som t ex tavlor eller andra verk jag pysslat med. det brukar (och det här skriver jag inte för att skryta) följas av 20 stycken "du har skillz man- och du äger-kommentarer".. Sedan kommer det alltid någon med måhända liknande intressen och skriver nåt negativt som exempelvis "gillar inte färgen" eller "vad är det för något?".. det är vanliga människor som kommenterar och inga experter, och om en liten grabb på 14 bast får en skjuts i självförtroendet av detta, ser jag heller inga som helst problem med det. Att tycka att man ser bra ut och har en snygg kropp kan knappast ta död på sporten, och om det drivs den långa vägen i form av att samma grabb får för sig att tävla, och gör bort sig totalt. ja, sånt händer, men han hade i alla fall modet att ta sig upp på en tävlingsscen och är värd en applåd bara där.

Vad det gäller bedömning så litar jag på er rävar (Age, Danielsson, Guiance och Lundsten m.m) om ni säger att jag behöver förbättra mina vader, eller för den delen, skaffa fram bättre kort i de obligatoriska poserna. men om nisse, 33 från åmål säger att jag har en schysst rygg och att jag borde bli fotograf på grund av de konstnärliga mobilbilderna, litar jag helt enkelt inte så mycket på det. Och bodybuilding är ju som bekant en bedömningsport och de kommentarer som följer ett "se på mig-inlägg" är just bedömningar, amatörmässiga som proffmässiga.

Off topic; Age, kul att se dig här på forumet, jag gillar dina artiklar om symmetri vs massa :emo-thumb

oxe
2005-10-22, 23:19
betyder detta att jag kommer få vara ärlig utan att ha ett halvt forum som hatar en bara för att dom "cant handle the truth"

håller med age... (det där tog emot att sägas) med tilllägg att man säger inom vilken gener man vill bli bedömd... som sagt alla har ju olika mål...

clash
2005-10-22, 23:43
Genre oxe.. "G E N R E" got damn it!

i övrigt så är det där nog mer en våt dröm än realitet pga att 99% som postar bilder postar någon form av hejkon-pejkon-pics på en halv biceps eller liknande, taget med en mobilkamera i spegeln på gymet efter värsta pump-passet. För att sen bli bedömda av ett gäng internet-anonyma 68-kilos-boys som säger "kick ass" och "can i suck u tonight?" ... och resten tycker oftast att det känns taskigt att säga "nähä du mein herr, det där ser allt ut som bajs är jag rädd" ... och i de fall någon faktiskt gör det så sitter genast 74 pers o skriver "AAHH MEEEN DUUUURÅÅ"

Fin tanke iallafall :emo-thumb

Contender
2005-10-23, 01:00
Alla kanske inte är intresserade av symmetri eller att stå på scen.
Därav kommer nog lite hollywood in i bilden.

Av Contender

Peter Nilsson
2005-10-23, 12:10
Tack Fredrik för att du belyste att ambitionen är att sätta ”ribban” högt i detta forum. Jag har tidigare granskat andra ”muskelforum” men har alltid dragit den slutsats att jag inte har haft lust att figurera/delta i diskussioner som i de flesta/bästa fall kunnat bedömas som sinnesslöa. (Det bör understrykas att detta är min högst personliga uppfattning och att det faktiskt tidigare har hänt att jag har haft fel). Därmed menar jag inte att ett forum ska behöva vara tråkigt för att anses som seriöst. Ej heller att man ska ta sig själv på för stort allvar. Däremot Bodybuilding som tävlingsgren borde behandlas med större allvar och respekt då den i Sverige i dagsläget inte direkt befinner i ett ”guldläge”.
Hur som helst, låt oss innerligt hoppas att detta forum inte blir ännu ett ”ryggdunkar forum”/ ”klubb för inbördes beundran”.
Dock ska man inte vara rädd för att uttrycka sig positivt om man anser att någon annan har lyckats väl med att bygga sin fysik men då får man som sagt visa HELA sitt resultat/kropp.

CiB
2005-10-23, 12:42
Jag säger fram med bilderna, f.n. finns endast 4 trådar med bilder postade, och låt sedan folk tycka till, positivt som negativt.
Lägger man upp en bild på Internet får man räkna med att folk kommer att tycka till, oavsett vem man är eller var det postas.

Olle Strandberg
2005-10-23, 14:06
Jag tycker att det är självklart att man kan lägga upp bilder på sig själv som inte är helkropp. Men man måste ju vara medveten om att om man "fuskar" på det sättet, och t.ex. visar en bild på endast sina otroligt köttiga lår fast överkroppen kan liknas med en halv meter björntråd, kommer ju inte bedömningarna att grunda sig på huruvida man är redo att stå på en tävlingsscen eller om man har en grym symmetri utan endast på att man har otroligt köttiga lår eller vad det nu rör sig om.

Det i sig tycker jag inte är någon fara för bodybuilding som idrott.

Är man seriös och vill bli seriöst bedömd måste man våga visa sina svaga sidor, men det säger ju sig självt.

Fredrik Age
2005-10-23, 18:44
...Det i sig tycker jag inte är någon fara för bodybuilding som idrott.

Är man seriös och vill bli seriöst bedömd måste man våga visa sina svaga sidor, men det säger ju sig självt.

Men nu menar jag ju tränande som tävlar och inte som hobbybygger. Slänger man upp en suddig bicca tagen i badrummet och undrar om man gjort ngn förbättring sedan sist så är ju detta ok, men är det tävlande så efterlyser jag - och fler på forumet verkar det vara - att man visar helkroppsbilder för att få en juste bedömning. That´s it.

Som jag tidigare nämnde har det varit alltför många som visat halvkroppsbilder och mer eller mindre suddiga och sedan fått alla dessa supelativ tilldelade. När sedan tävlingen kommer så blev det bara ett "jaha, var det inte bättre än så".

Många lever tyvärr i tron om att man inte ska visa formen för att man ska komma in och "chocka" på närmsta tävlingsscen, men under de 16 år som jag sett tävlingar eller varit med och tävlat på har jag bara blivit chockad fyra (4) gånger och det var Ingvar på SM 1990, Omid på SM 1994, Josefsson på NOGP 2002 och Kjällström på NOGP 2005. Inga andra gånger har något chocktillstånd infunnit sig. Slå ut det på antalet tävlande per år och tävlingar så är chansen - rent statistiskt sett - inte speciellt hög, eller hur?

Varför ska man dessutom gömma sig för en eventuell chockning? Blir man sämre bedömd om domarna redan sett en sneakpeak innan eller kommer motståndarna att se annorlunda ut om man råkar visa upp något chockande två veckor innan? Jag har aldrig fattat vitsen med detta.

Andreas Guiance
2005-10-23, 19:12
Varför ska man dessutom gömma sig för en eventuell chockning? Blir man sämre bedömd om domarna redan sett en sneakpeak innan eller kommer motståndarna att se annorlunda ut om man råkar visa upp något chockande två veckor innan? Jag har aldrig fattat vitsen med detta.

Haha kul att du tar upp det Fredrik, har nämligen själv alltid undrat över detta. Om Ronnie får se att Jay är i bra form 2 veckor innan Olympia, innebär det då att han helt plötsligt tänker "Damn...maybe I should actually lift some weights before this one?".

För mig låter det mycket märkligt:)

Jorgen
2005-10-23, 20:03
Håller med Fredrik här. Vill man få en bedömning på sin fysik får man visa upp den, och hela också. Annars kan man inte säga så mycket om hur det ser ut.

Och den där "chockeffekten" många är ute efter brukar istället resultera i att dom aldrig ställer sig på någon scen, för att dom skall "bara ha lite större armar" ena året till att "ryggen släpar lite" nästa år och så fortsätter det.

Daniel Gustavsson
2005-10-23, 20:17
Varför ska man dessutom gömma sig för en eventuell chockning? Blir man sämre bedömd om domarna redan sett en sneakpeak innan eller kommer motståndarna att se annorlunda ut om man råkar visa upp något chockande två veckor innan? Jag har aldrig fattat vitsen med detta.[/QUOTE]

Håller med till en viss del. Men själv så tycker jag de är bättre att lyssna på sin egna coach eller sina närmaste vänner o få en rättvis bedömning. Kan bli lite för mkt att gör si o så från en massa internet"vänner". Men visst finns de inte ngn i sin närhet som kan ge kritik så är de ju helt klart en fördel. De gäller att kunna ta kritik oxå. Själv så tycker jag de bara e bra när någon talar om för mig att de tex inte har släppt tillräckligt i ryggen, lr du borde lägga lite mera energi på baksida axlar eftersom framsidan e bra för o få en bättre fysik. Av sådant blir jag bara tacksam, de kan va lätt att bli blind. Särskilt när man går på diet , o klart har de släppt och det ÄR ngt som är bra, visst ska man ge positiv kritik då men som jag har sett de blir de ibland lite för mkt ryggdunkningar på forumen. Så för mig handlar de inte om att chocka hehe, utan mest att bara ha ett fåtal som ger mig råd o tips om hur formen utvecklar sig. Ett fåtal att ta emot tips o råd ifrån.

Mvh Dani

clash
2005-10-23, 22:02
Jag tycker problemet ligger hos dem som skriver sina bedömningar och är man ute efter att få vettiga svar på sin form så finns det nog bättre alternativ än att slänga upp bilder, även om det är bra helkroppsbilder, på ett forum där 17-åringar som tränat ett halvår, har noll koll och instinktivt gör bedömningen att det där var hutlöst grovt och att vederbörande lätt måste vara det största i sverige och följdaktligen kommer vinna.

Gör man en seriöst tävlingssatsning har man väl förhoppningsvis seriösa personer att vända sig till med råd.

Vidare är inte ett träningsforum rätt ställe för att bli "proff-bedömd" och antalet medlemmar som tävlar eller någonsin kommer göra det är försvinnande litet. Vill man ha ett forum där folk bara ger seriösa svar och där alla har koll så måste man ha ett system där folk måste bli inbjudna för att få regga sig. Fast ingen kommer idas besöka skiten eller posta nått där då det kommer vara en ny post i månaden som det var på exhale i början.

Per Grunditz
2005-10-23, 22:56
Kom igen nu grabbar.

Det här forumet bokstavligen pyser av kunniga och biffiga grabbar med maffiga avatarbilder och jag ser redan 2-3 trådar med diskussionen om huruvida amatörer marknadsför sin kunnighet inom kost, träning och bedömningsfärdigheter.

På andra forum dyker sådana här fenomen upp med mobilbilder och suddiga halvkroppsbilder, och visst. Är det en tävlande så är det helt ok att slänga fram kritik för icke korrekt exponering, men är det en helt vanlig grabb som vill visa upp sina resultat nere i gymet ser jag inget som helst problem med det.

clash
2005-10-23, 23:50
Alla forum har i princip exakt samma medlemmar. Jag ser inte heller några problem med det. Är man dum nog att lägga upp bilder som inte kan bedömmas rättvist o sen trög nog att lyssna på ja-sägare o hejaklacksledare så får man skylla sig själv

Janpeter Sangborn
2005-10-24, 07:38
Jag håller med Age och Jörgen om det där med "chockeffekten". Inte heller jag kan minnas fler "chocker" på svensk scen än de fyras gäng ovan. Dessutom hade jag sett två av dem ett par veckor innan, men inte blev chocken mindre av det! En tävlande som är i form och gör de sista justeringarna, lägger färg med mera är en helt annan dimension än samma byggare två-tre veckor innan.

Nej lägg "chocker" i samma påse som Fantomen, Smurfarna, Näcken och Svarta Madame.

Jonas Lundberg
2005-10-24, 10:59
många vill inte visa sin form, annat än i mycket bra form. (nära tävlingsform)
speciellt märker man detta på dom som är mer meriterade.
det är ju ganska förståligt med alla negativ kritik man får för att formen inte är tipp topp eller att man har kraftigt släpande muskler.
man jämförs ofta med dom bästa eller omvänt med kritikerns eller ryggdunkarens fysiska status.

1. är man bättre än den som ger komplimangen så kan man få lovord.:worship:

2. håller man inte högsta SM-klass så får man räkna med negativ kritik.:aggresiv:

bilder är bara en platt bild av verkligheten, men ju bättre ljus, färg, skuggor och vinklar man får till ju mer levande blir bilden.
det går aldrig att jämföra fysiken på foton som är tagna med olika förutsättningar, speciellt ljus, skuggor, hudens nyans och kvalitet på fotot gör enorma skillnader.
man får försöka bedömma helheten utifrån det som går!
men är det en närbild på en pumpad ådrig arm så kanske man kan säga "bra tryck" mycket mer framkommer ju inte. :confused:

athleticmia
2005-10-24, 15:08
om det blir som alla önskar här inne, att det blir ett ÄRLIGT och seriöst forum på hög nivå så ser jag framemot konstruktiva kommentarer den dagen jag lägger ut bilder!!!!

Fredrik Age
2005-10-24, 15:25
Nej lägg "chocker" i samma påse som Fantomen, Smurfarna, Näcken och Svarta Madame.

Jag tror inte att Berto håller med dig där angående den vandrande vålnaden... ;)

Jonas Lundberg
2005-10-24, 16:57
men under de 16 år som jag sett tävlingar eller varit med och tävlat på har jag bara blivit chockad fyra (4) gånger och det var Ingvar på SM 1990, Omid på SM 1994, Josefsson på NOGP 2002 och Kjällström på NOGP 2005.

vill nämna en chock till och det var när James Roberts vann EM-kvalet i början av 90-talet, tror att det var i Arvika. har för mig att han sedan också vann EM. 115 kg James kom in och tryckte dubbel-biccor till AC/DC:s thunder.
man trodde nästan att det var Lee Haney som stod där! man bara gapade! :emo-thumb :confused: :yahoo:

denny
2005-10-24, 17:25
Jag håller med Age och Jörgen om det där med "chockeffekten". Inte heller jag kan minnas fler "chocker" på svensk scen än de fyras gäng ovan. Dessutom hade jag sett två av dem ett par veckor innan, men inte blev chocken mindre av det! En tävlande som är i form och gör de sista justeringarna, lägger färg med mera är en helt annan dimension än samma byggare två-tre veckor innan.

Age och Janpeter, jag instämmer.:smile-tb:
Alla andra som sagt att dom ska komma in och chocka:boredom:

LarsK
2005-10-29, 00:17
Även jag instämmer med Age, tycker dock det är himla roligt hur vissa medlemmar skriver ner exakt hur de preppar och ger svar på frågor som rör prepp på vissa forum.

Sen sitter de med samma nick på andra forum och säger de är rena :nerd-tb:

Bättre att hålla käften, det är dessutom mest patetiskt att se alla som lägger upp bilder innan tävlingar osv, sen ser de ofta ut som ett paket smör på scenen, även bättre där att hålla käft och visa vad man har att komma med på tävlingsdagen och låta resultaten tala.

Tony
2005-12-06, 22:43
Ingen som har bilder på Ingvar, josefsson, james samt omid vid dessa tillfälle då?

Fridolina
2005-12-07, 20:20
Jag kan hålla med om att om man påstår att man är i tävlingsform och tänker tävla med mera bör man lägga upp bilder som kan bli rättvist bedömda och som motsvarar kraven men jag tror samtidigt att det inte förstör för byggningen att folk som inte är lika seriösa för tillfället, också får en chans att visa upp sig och få positiva kommentarer och konstruktiv kritik...

många av de som inte kan ta bra bilder och inte heller följer de poser som man borde är ju nybörjare och ofta unga grabbar och tjejer som inte tränat speciellt länge (som jag själv).
De är säkert inte ute efter att tävla just nu utan har det som mål för framtiden kanske inom en 5-10 års period.. då ser jag ingen anledning till att ge kritik i form av hårda ord som " gå hem och lägg dig" eller "jag ser ju fan inget på din bild"
oki man ser kanske inte jätte bra men man ser om de är något sånär vältränade iaf.. man kan ju då ge lite beröm iform av att man har bra grund eller så och sedan lägga in som ett tips att de bör ta bättre foton nästa gång och att det kommer ta ganska lång tid innan de når en tävlingsform.. eftersom det krävs mycket hårt arbete för detta.
Då kommer det att hjälpa de här nybörjarna mer än de elaka kommentarerna som jag nämnde i början... För de stjälper mer än hjälper skulle jag tro då många av dessa grabbar/tjejer ser er som idoler i stort sett... och alla har någon gång varit nybörjare. Nybörjare behövs för att sporten ska utvecklas och gå vidare.
och om det nu är så omöjligt eller om ni nu känner att ni inte orkar skriva seriösa inlägg till folk som är nybörjare och kanske ställer konstiga bilder eller inte fotar sig rätt så kan man ju alltid strunta i att skriva överhuvudtaget... för kan man inte ge konstruktiv kritik så gör det oftast mer skada än nytta att skriva någon spydig kommentar istället.

jag säger inte att alla gör detta, utan det är väl några få men jag tycker ändå att det är ganska viktigt att ta upp... som jag nämnde tidigare, kritisera gärna folk som påstår sig vara i tävlingsform men de som bara vill ha lite push och lite bra tips om hur de ska gå vidare... ta det för vad det är.. nybörjare helt enkelt.
och orkar ni inte hjälpa dem så ignorera deras linjer istället för att skriva spydiga kommentarer...
Det skulle jag tycka iaf...

Fridolina
2005-12-07, 20:23
en rättelse: näst sista stycket, andra raden: konstiga frågor inte bilder

Hightower
2005-12-07, 20:26
Håller med dig till 110 % Fridolina!

Samir
2005-12-07, 20:34
utan internetforum hade jag aldrig kommit upp på en scen och jag hade absolut inte besuttit den kunskapen (om än knapp) som jag gör.

jag har lärt mig ALLT om kost och laddning/tömmning via exhale och body

det ligger alltid dock ett ansvar hos varje individ att försöka sprida rätt information om man ska hålla ett forum seriöst.
Sen att alla fungerar och reagerar olika är en annan sak som är upp till var och en att testa och ta reda på själv

En annan viktig funktion (i varjefall för mig ) som internetforum uppfyller är att det har gett mig ett socialt liv och et stöd jag har behövt när det har vart som jobbigast (kanske låter som jag inte har nåt liv) men de senaste veckorna har varit extremt påfrestande både för kropp och själ

Finns det inga likasinnade runt omkring en så är det väldigt viktigt att kunna dela sitt intresse och tankar med folk om det så ska ske på ett virtuellt plan. Och inte att förglömma alla kontakter och trevliga personer jag har lärt känna via forum ...Ni är guldvärda och ni vet vilka ni är

Anna B
2005-12-08, 01:52
Håller med Samir i det han skriver.
Dock har jag alltid haft träningsintresserade och "vana" personer runt mig under deff och hårdträning, men jag har fått många nya vänner genom forum och det är jättekul.
Det mesta av det jag kan nu om kost/träning etc har jag läst mig till på forum. Klart man måste sålla ut det som är viktigt och allt man läser stämmer inte alltid heller.

Angående bilder, så kommenterar jag inte så ofta. Bara om jag verkligen menar det jag skriver.
Och såklart det blir lättare att ge en rättvis bedömning ( utifrån sina egan ögon sett ) om bilden är bra tagen och gärna helkropp.

Maria Eriksson
2005-12-08, 08:46
Tack Fredrik för att du belyste att ambitionen är att sätta ”ribban” högt i detta forum. Jag har tidigare granskat andra ”muskelforum” men har alltid dragit den slutsats att jag inte har haft lust att figurera/delta i diskussioner som i de flesta/bästa fall kunnat bedömas som sinnesslöa. (Det bör understrykas att detta är min högst personliga uppfattning och att det faktiskt tidigare har hänt att jag har haft fel). Därmed menar jag inte att ett forum ska behöva vara tråkigt för att anses som seriöst. Ej heller att man ska ta sig själv på för stort allvar. Däremot Bodybuilding som tävlingsgren borde behandlas med större allvar och respekt då den i Sverige i dagsläget inte direkt befinner i ett ”guldläge”.
Hur som helst, låt oss innerligt hoppas att detta forum inte blir ännu ett ”ryggdunkar forum”/ ”klubb för inbördes beundran”.
Dock ska man inte vara rädd för att uttrycka sig positivt om man anser att någon annan har lyckats väl med att bygga sin fysik men då får man som sagt visa HELA sitt resultat/kropp.

Håller med dig och Fredrik till 100%! Om vi ska tas på allvar och kunna höja bodybuildings (och fitnesgrenarnas) status så är det oerhört viktigt att vi jobbar för att hålla en aktningsvärd profil i detta forum, under de "ämnen" som kräver det.
/Maria

Jacksatan
2005-12-08, 11:15
utan internetforum hade jag aldrig kommit upp på en scen och jag hade absolut inte besuttit den kunskapen (om än knapp) som jag gör.

jag har lärt mig ALLT om kost och laddning/tömmning via exhale och body

det ligger alltid dock ett ansvar hos varje individ att försöka sprida rätt information om man ska hålla ett forum seriöst.
Sen att alla fungerar och reagerar olika är en annan sak som är upp till var och en att testa och ta reda på själv

En annan viktig funktion (i varjefall för mig ) som internetforum uppfyller är att det har gett mig ett socialt liv och et stöd jag har behövt när det har vart som jobbigast (kanske låter som jag inte har nåt liv) men de senaste veckorna har varit extremt påfrestande både för kropp och själ

Finns det inga likasinnade runt omkring en så är det väldigt viktigt att kunna dela sitt intresse och tankar med folk om det så ska ske på ett virtuellt plan. Och inte att förglömma alla kontakter och trevliga personer jag har lärt känna via forum ...Ni är guldvärda och ni vet vilka ni är

Bra skrivet, Sam. Jag tycker själv också att jag utvecklats enormt i mitt tänkande kring träning och kost sedan jag hittade forumen. Det finns hjälpsamt folk som är oerhört kunniga på dessa forum. Dessutom är det väldigt mycket "gymvetenskap" som florerar runt gymmen utan som helst förankring i fakta eller studier, detta kan man nu vederlägga genom att fråga på forum om det verkligen ligger till på det ena eller andra sättet.
Sen som du säger kan det vara skönt att träffa likasinnade eftersom det inte är så många kompisar man har som är lite seriösa. Det får en att hålla motivationen uppe helt enkelt.

Micke A
2005-12-08, 12:17
Kan endast hålla med Samir mfl.
Det går ju alltid att hitta olika synvinklar men totalt sett tror jag forum som detta är mer positivt än negativt.
Klappar på axlarna och "Du äger"-kommentarer ges och fås ju lika mycket av diverse mer eller mindre insatta personer IRL också (på gymmet ex). Jag har själv fått både oförtjänt beröm och kritik på detta sätt beroende på vad "givaren" har för bild av vad som krävs.

Micke A
2005-12-08, 12:20
Måste tillägga att jag är en smula förvånad över att Fredrik har de åsikter och farhågor han ger uttryck för genom att skapa denna tråd.
Jag har sett honom som en entreprenör som ser möjligheter snarare än hinder.

Samir
2005-12-08, 12:20
precis sen så lär man sig nog ganska snabbt att sålla bland kommentarerna.
En kommentar från en man vet är riktigt insatt kan man ta åt sig medans

"disco johans" -ser bra ut ska du inte tävla snart kanske man tar lite lättare på

Coan
2005-12-08, 13:01
Jag håller med Samir i allt han skriver. Varför ens skilja på Internet och "verkligheten"? Internet är ju en del av verkligheten, precis som arbetsplatsen, gymmet eller semesterorten. Det är en ny dimension av vår vardag. Att försöka kämpa emot Internet är lite som att forntidens människor skulle kämpa emot hus. Varför liksom? Det finns ju överhuvud ingen mening i att, som Micke här ovanför skrev, "se hinder istället för möjligheter".

Mycket riktigt som Samir skriver har forumen lett till att fler och fler ungdomar intresserat sig för kraftsporter - och det är väl hur jävla positivt som helst? Kunskapen som medlemmarna på dessa forum besitter överstiger vida kunskapen hos väldigt många tävlande byggare utan tillgång till Internet. Och det är jävligt bra. Kunskap leder till utveckling. Visst kanske folk krånglar till det ibland med att mäta upp den exakta mängden maltodextrin efter ett pass baserat på vilken kroppsdel man har tränat och hur många set, men hellre det än att lyssna till alla de idiotiska myter och osanningar som florerar på gymmen världen över.

Angående det här med bilder är det litet lustigt. Tänk om det bara är en arm eller rygg man vill få bedömd? Tänk om man inte bryr sig om att få magen eller benen bedömda? Det går visst att bedöma en arm utan att se på personens ben. Jag behöver inte se Lee Priests ben för att se att hans överkropp är två tusen gånger större än min. Vill man få sin symmetri bedömd lägger man naturligtvis upp helkroppsbilder, men det är ju inte alltid man vill det.

Till sist undrar jag lite hur trådskaparen fick det här fenomenet till att bli kroppsbyggningens död? Kommer bodybuilding som fenomen att dö ut för att Nisse och Jonas lägger ut bilder på sina spinkiga biceps på Internet?

Fredrik Age
2005-12-08, 14:52
Måste tillägga att jag är en smula förvånad över att Fredrik har de åsikter och farhågor han ger uttryck för genom att skapa denna tråd.
Jag har sett honom som en entreprenör som ser möjligheter snarare än hinder.
Tackar som ödmjukast för tituleringen, men vad jag menar är - och som alltför ofta händer - är att man kan ge de som tävlar "fel" bild av sig själva om de slänger upp en suddig bicca eller en latspread med linne och sedan får kommentarer som "du rockar" och "kammar hem allt". När sedan tävlingsdagen kommer så står de där med skägget i brevlådan och undrar vad som hänt. Tro mig, jag har skrivit om x antal tävlingar under åren och suttit på front row och med egna ögon sett hur personer (inga namn nämnda) blivit dragna vid näsan tack vare alla dessa kommentarer. Vi lever i en värld där väldigt få kan ge konstruktiv kritik utan istället vill man vara vän med allt och alla för att hålla sig på den säkra sidan. Min erfarenhet är att det inte funkar så i verkligheten. Tyvärr blir det en skev verklighet på Internet då många gömmer sig bakom tangetbordet med en obskyr avatar och ett påhittat nick varför man får ta mycket med en stor burk Jozo-salt. Därför skapade jag denna tråd för att man ska undvika detta på BODY-forumet. Vill man köra det på andra forum, fine, men jag eftersträvar mer professionalitet här. Obs, detta är min egen åsikt och inte i egenskap som skribent för BODY.

Till sist undrar jag lite hur trådskaparen fick det här fenomenet till att bli kroppsbyggningens död? Kommer bodybuilding som fenomen att dö ut för att Nisse och Jonas lägger ut bilder på sina spinkiga biceps på Internet?
Precis som jag skrev ovan så handlar detta om tävlingsbyggningen och inte om kreti och pleti som vill lägga upp en bicca eller på ett lår. Endast tävlingsbyggningen.

Detta verkar vara en het potatis och det är ju kul att folk tycker till...